hoe stapt een land over van munteenheid?

zal best een heel complex verhaal zijn maar wil er graag een beter beeld van krijgen.

griekenland bijv, wat moet er gebeuren in dat land als het uit de euro gaat/moet.
hoe gaat dat in zijn werk en waar moet goed op gelet worden bij de invoering van de nieuwe munteenheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de euro ging dit geleidelijk zo werd er in 1999 al door bedrijven met euro's betaald en kwam dit in 2002 voor consumenten. Belangrijk is dat iedereen vertrouwen heeft in de nieuwe munt en niet met buitenlandse valuta gaat betalen. Een goede manier is om de munt dan aan bijvoorbeeld goud te koppelen om ze een gegarandeerde opbrengst te garanderen. Na een tijdje als mensen vertrouwen hebben zal deze goudkoppeling eraf kunnen. Ook moet je ervoor zorgen dat al het oude geld verdwenen word en dit moet wettelijk niet meer een betaalmiddel worden om de nieuwe munt niet weg te concurreren. Dus geef mensen de mogelijkheid om hun geld in te ruilen. Verder moet je alle betaalsystemen omzetten in euro's en dan kun je beginnen. Maar het belangrijkste is vertrouwen.