Omdat referendums in dit land er alleen komen als de overheid zeker weet dat ze het gaan winnen. met het laatste referendum "voor of tegen Europa" zijn ze zo geschrokken dat het lang gaat duren voor dat ze zich er weer aan wagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is wel heel tegenstrijdig van de overheid, want zij willen toch juist naar de burgers luisteren. Het hele idee van het vertegenwoordigen is toch dat je luistert naar het volk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt, het volk mag eens in de vier jaar zijn stem uit brengen en moet vervolgens vier jaar zijn mond houden. Het feit dat er in deze bananenrepubliek altijd een coalitie komt, houdt in dat partijen altijd water bij de wijn moeten doen, en er van beloftes niets terecht komt. Je wordt dus gepriegeld waar je bij staat. Een referendum kan dit doorbreken en is dus niet gewenst bij de heren en dames zakkenvullers c.q. egotrippers .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1

Andere antwoorden (8)

waarom wel?

Nederland heeft een gekozen vertegenwoordiging. We hebben door middel van verkiezingen gezegd: We vertrouwen er op dat jullie het beste met ons voor hebben.

Als je dan voor elk beleidsstuk een referendum gaat doen, schiet het nog niet op.

Daarbij komt dat nederlandeers zich niet voorbereiden & inlezen op politieke vraagstukken en dus tamelijk ongefundeert zo'n referendum in duiken. Je krijgt dan dat stemmingmakers op basis van 2 kleine punten een heel goed uitgewerkt plan de grond in stampen. Nee. Ik vertrouw op de gekozen vertegenwoordiging. Niet al dat geld verspillen aan referenda
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt wel mogelijk een tweede referendum bij anwb waarbij men alleen kan antwoorden met voor of tegen het rekening rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zeg, dat zou een verademing zijn na dat gedrocht van een enquete dat ik afgelopen weekend heb ingevuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom dat - :het heeft vanmiddag nog met grote koeie letters op teletekst gestaan
Omdat het veel makkelijker is om het nu op de anwb af te schuiven, ieder weldenkend mens weet namelijk dat er nooit een algemeen draagvlak onder de bevolking gecreerd zal worden en ze zoeken naar een uitweg om zonder politieke blamage de plannen in de vrieskast te kunnen stoppen. Er is namelijk toch al duidelijk dat het plan nooit tegen acceptabele kosten waterdicht gemaakt kan worden en dus moet er een manier gevonden worden om het goedkoop en zonder kopverlies terzijde te schuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinloos. De meeste mensen zijn tegen een kilometerheffing. Maar als je mensen de stelling zou voorleggen: de aarde is van ons en de volgende generatie moet maar zien hoe ze uit de problemen komen. Wat zou dan het antwoord zijn? U raadt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze simpelweg wel weet dat als ze een referendum gaan houden. Die kilometer heffing er toch niet komt omdat iedereen er tegen is.De telegraaf hield laatst een peiling en 90% was er tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ruime meerderheid dan tegen is, waarom zouden ze het dan alsnog doorvoeren?
Het zou me niets verbazen, als men in een referendum voor stemt... het hangt af hoe ze de vraag stellen, niet over de invulling van de maatregel. En zelfs dat helpt niet; kijk maar naar het EU-referendum; de Nederlanders zeiden NEE tegen de Europese grondwet en die wordt toch doorgevoerd (oke, men was niet tegen een EU-grondwet, meer tegen de EU in het algemeen, maar zo kan het ook met de kilometerheffing uitpakken).

Kilometerheffing op basis van benzineprijs zoals nu al het geval is, is niets mis mee, maar een hoop te dure en niet zo-als-het-moet-werkende IT met 'Stasi' GPS-kastjes en niet te controlerende rekeningen is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft beste antwoord.
Omdat alleen de pvv, sp en vvd tegen de kilometerheffing zijn, en deze regering en de rest van de partijen toch niet luisteren naar wat het volk wilt. Gewoon stemmen op de vvd, sp of pvv dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het referendum een ja of een nee voortbrengt.

Menig mens is voor het verhelpen van de file, en ziet iets in het systeem. Echter niet in de concrete invulling ervan.

Wat moet je dan kiezen?