Hoe zal een concept regeerakkoord worden geschreven, waarbij andere partijen een aansluiting kunnen vinden?

Als de VVD zover gaat komen dat het een concept gaat schrijven.
Het lijkt me dat verkiezingsstandpunten niet volledig worden overgenomen.
Ik zoek een beargumenteerde redenering zoals ook op TV door deskundigen wordt gegeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een regeerakkoord is steeds een kwestie van compromissen tussen de verschillende parijen die betrokken zijn bij de preformatie en/of formatiegesprekken.
Het zijn dus de betrokken partijen die samen een regeerprogramma zullen opstellen en er zich aan binden. In theorie zijn het enkel partijen die zullen regeren die dit programma zullen samenstellen. De democratie gebiedt die politici om, zoveel als nuttig blijkt, de voorstellen van de toekomstige oppositie in het definitieve programma te verwerken.
Het concept is een eerste schets van regeerakkoord dat de formateur zal gebruiken om tot overeenstemming te komen met de deelnemende partijen.