Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang vantevoren wordt een troonwisseling aangekondigd?

Weet iemand hoe dat in het verleden is gegaan in Nederland en andere landen in Europa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
587

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Juliana kondigde op de verjaardag van Beatrix aan dat ze op zou stappen, 31 januari 1980 zei ze dus dat ze per 30 april zou aftreden.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=8_h-OHArP1A

Er zijn geen voorgeschreven tijden voor, maar er zal wel een en ander geregeld moeten worden dat tijd kost: uitnodigingen, officiële papieren en dergelijke, beveiliging Nieuwe Kerk, Gouden Koets, extra politie inzetten, extra treinen naar Amsterdam, verleg met het kabinet, noem maar op.
Alle officiële dingen zullen al in gang gezet zijn voordat de aankondiging plaatsvindt - de ministers zullen het weten voor de koningin het aankondigt.
Dus het zal nooit een week zijn, een paar maanden is gebruikelijk. (Even uitgaande van een gewenste troonsafstand, dus niet gedwongen door ziekte of iets dergelijks, dan zal het sneller _kunnen_ gaan.)

Toegevoegd na 38 seconden:
"verleg met het kabinet" is uiteraard Overleg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat gebeurt, wanneer de majesteit dat nodig acht en dan eerst aan het kabinet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ministerpresident en de koninklijke familie weten het nu al denk ik. Want wat komt daar allemaal niet bij kijken, gi-gan-tisch wat een organisatie is dat. Het volk, wij dus, horen dat op een bijzondere dag. Met koninginnedag of op Prinsjesdag of tijdens een ingelast tv-programma.

Bij elke troonswisseling, waar dan ook in Europa, moet het al ruim van te voren bekend zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mij nog herinneren dat dit toen met koningin Juliana heel plotseling ging.

Mijn zus was toen zwanger en gierde toch al van de hormonen toen er ineens een ingelast en serieus bericht op tv kwam. En die dacht toen dat ze gingen aankondigen dat de derde wereldoorlog uitgebroken was en was helemaal door het dolle.

Maar het was dus een boodschap van koningin Juliana dat ze troonafstand deed en overdroeg aan Beatrix.

Vandaar dat ik dat nog weet ;-) Al was het toen minder grappig dan achteraf... :-/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen die in een koninkrijk wonen iemand de macht geven om te doen wat ze willen , doet men wat men wil in de paleizen. Toen er sprake van was dat Nederland bezet zou worden door de Duitsers is de koninklijke familie ook zonder overleg naar veiliger oorden vertrokken. Ergo ,het tijdstip van de troonwisselings-aankondiging wordt bepaald door het koningshuis. Daar zijn geen normen voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding