Waarom is ons koninklijk huis vertegenwoordigd in het britse koninklijke huis?

Aangezien Amalia 827e is in de lijn van troonsopvolging, vroeg ik mij af hoe ons Huis in het Britse Huis terecht is gekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"De Britse troonopvolging wordt gevormd door afstammelingen van Sophia van de Palts. Sophia was een kleindochter van James VI en I (de zesde van Schotland, de eerste van Engeland en Ierland). Aangezien zij het meest verwante protestantse familielid was van de kinderloze koningin Anna, werd in 1701 door de Act of Settlement bepaald dat alleen Sophia's nakomelingen in aanmerking konden komen voor de troon, en dat deze nakomelingen ook automatisch het Britse staatsburgerschap kregen. Dat laatste werd echter in 1948 afgeschaft.

Alleen nakomeling zijn is overigens niet genoeg: katholieken of mensen die met een katholiek getrouwd zijn maken geen kans, evenals bastaards. Zonen hebben altijd voorrang boven dochters, en als je de troon eenmaal bemachtigd hebt, moet je lid worden van de Anglicaanse kerk.

Sophia heeft blijkbaar heel veel afstammelingen en anders dan bij de Nederlandse troonopvolging bijvoorbeeld, komen al die mensen ook terecht op de lijst van mogelijke opvolgers. Genealogisch onderzoek wees uit dat Karin Vogel de allerlaatste is op de lijst, op plaats 4973. Dat getal is jammer genoeg niet door het Britse koningshuis bevestigd: op de officiële lijst worden alleen de 39 eerste opvolgers genoemd.

Doordat Beatrix via meerdere lijnen afstamt van Sophia, heeft ook Amalia een plek op de lange lijst van Britse opvolgers. "

http://www.recensieburger.nl/2012/01/de-britse-troonopvolging