Is de rechterlijke staat echt machtiger dan de overheid?

Toegevoegd na 7 minuten:
rechterlijke staat = rechterlijke macht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee want rechterlijke macht volgt en interpreteert de wet die de wetgever maakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de rechterlijke macht is niet machtiger dan de overheid, en andersom ook niet. We kennen hier in Nederland (en ook in veel andere landen) een "scheiding der machten". Die "machten" kun je ook eigenlijk niet met elkaar vergelijken.

We hebben de rechterlijke macht, de uitvoerende macht (de regering) en de wetgevende macht (regering en parlement). Die werken allemaal afzonderlijk van elkaar en dat geeft bepaalde garanties. Als jij het b.v. niet eens bent met de overheid, dan kun je naar de rechterlijke macht stappen, en dan heb je de garantie dat de rechter echt onafhankelijk is, en niet verweven is met de overheid. Daarom worden rechters ook benoemd voor het leven. D.w.z. ze hoeven niet bang te zijn voor hun baantje, als ze een uitspraak doen, die de overheid niet zo op prijs stelt.

Als je meer wilt weten over de scheiding der machten, dan is hier een link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_politica