Hoe kan het dat 59% van de punten van de VVD en 42% van PvdA in het regeerakkoord zijn gekomen? Bij elkaar is het namelijk 101%

http://nos.nl/artikel/462381-cpb-veel-punten-vvd-in-akkoord.html

En ik zag het ook al op het nieuws

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het gaat om 59% van de 100% van de vvd en 42% van de 100% van de pvda. Die hoeven samen dus geen 100% te zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stel de vvd had 100 punten, dan zijn er 59 in het regeerakkoord gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed! Er is zelfs sprake in het artikel van 77 en 41% en dat maakt jouw antwoord het juiste.

Andere antwoorden (4)

De cijfers zijn afgerond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst de link lezen dan had je gezien dat je antwoord niet klopt!
Beide partijen hebben soms dezelfde punten, zodat het totaal op meer dan 100% kan uitkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen.
Het had zelfs nog heel anders kunnen zijn.
De VVD had ook 80% van de punten die zij belangrijk vind en welke in het verkiezingsprogramma staan in het regeerakkoord kunnen krijgen,zoals de PvdA misschien wel 75% uit haar verkiezingsprogramma in het akkoord had kunnen krijgen.
Dat betekend echter niet dat je dit bij elkaar op moet gaan tellen want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het gaat niet om een optelsom waarvan de uitslag 100 moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke politieke partij stelt een verkiezingsprogramma op. Daarin staan punten die zij belangrijk vinden, en waarvoor ze zich inzetten ze uit te laten komen.
VV en PvdA zijn samen een coalitie aangegaan, en hebben op basis daarvan een regeerakkoord gesloten. Daarin staat wat ze daadwerkelijk willen gaan doen.
Naast typische VVD-punten (een typisch VVD-punt is bijvoorbeeld 130 op alle snelwegen, tenzij anders aangegeven) en typische PvdA-punten (daarbij zou je bijvoorbeeld aa ziektekostenpremie naar draagkracht kunnen denken) bestaan er ook punten waar PvdA en VVD het vooraf al met elkaar eens waren. Als je in het regeerakkoord ook dingen opneemt die beide partijen belangrijk vinden kan het totaal zelfs ruim boven de 100% uitkomen.