Wat hebben Rijkswaterstaat en de waterschappen met elkaar te maken?

Ik heb namelijk op beide site's gekeken en ze hebben dezelfde doelstellingen. Is het een misschien een onderdeel van het ander?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Rijkswaterstaat is onderdeel van de staat der Nederlanden, en beheert de rijkswateren. De nadruk ligt daarbij op de kwantiteit van het water: dat het niet over de dijken heenstroomt.
De waterschappen bestonden al voor de provincies en het rijk werden opgericht. Zij beheerden aanvankelijk alle water, maar de regering heeft dus het beheer van de zeewering en de dijken van de grote rivieren van hen overgenomen. Waterschappen zijn zelfstandige bestuursorganen, op hetzelfde niveau als een gemeente. Dus onder de provincie. Waterschappen beheren naast de kwantiteit ook de kwaliteit van het water. Soms is dat laatste ondergebracht in een aparte organisatie, dat noemen we dan een zuiveringsschap.
Qua taakomschrijving zijn ze dus goed vergelijkbaar, maar ze hebben een verschillend werkgebied.

Toegevoegd na 4 minuten:
Rijkswaterstaat valt onder het ministerie van infrastructuur en milieu.
Wij kennen hen ook van het beheer van de rijkswegen, zoals de waterschappen (haast) alle overige wegen buiten de bebouwde kom beheren. Binnen de bebouwde kom is de gemeente de wegbeheerder.
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dijken van de grote rivieren inclusief de gemalen, stuwen en sluizen zijn van het waterschap (voor de maas in oost brabant is dat waterschap Aa, Maas en Dommel). Voor de gegraven vaarwegen is rijkswaterstaat verantwoordelijk. Voor wegen zowel binnen als buiten de bebouwde kom kunnen zowel rijk, provincie danwel gemeente verantwoordelijk zijn. Mooi voorbeeld is Amsterdam: De A10 ligt voor een groot deel binnen de bebouwde kom van Amsterdam en is rijksweg. De N203 loopt van de houthaven naar Zaandam en is provinciale weg (ook binnen de bebouwde kom). En het Damrak is gemeenteweg. Ook staat een waterschap niet onder een provincie, ze staan direct onder de staat. Waterschappen moeten wel samenwerken met de provincie en gemeentes die ze bedienen.
teusvh
11 jaar geleden
Staatsrechtelijk zijn de staat, de provincie, gemeenten en waterschappen zelfstandige bestuursorganen. Wel aan elkaar ondergeschikt in die zin dat de staat aanwijzingen kan geven aan en toezicht houden op die anderen. En de provincie heeft een zekere gezagsrelatie over gemeenten en - meer nog - de waterschappen.
Zie bijvoorbeeld art. 156 van de Waterschapswet, waarin is bepaald dat Gedeputeerde Staten (het dagelijks bestuur van de provincie) besluiten van het waterschap kan vernietigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je is in de gemeente wet kijken, daar staat ook in dat de gedeputeerde staten een besluiten ongedaan kan maken. Echter dan staat zowel de gemeente als het waterschap de weg vrij om op andere wijze het besluit toch door ter laten gaan. Echter doet dit voor de rest niet terzake, Duidelijk mag zijn dat rijkswaterstaat totaal niet vergelijkbaar is met een waterschap. Overigens de dijken en de duinen zijn ook niet onder de hoeden van het rijk maar van de plaatselijke waterschappen, zo is de kustwering boven het noordzee kanaal voor de rekening voor het Hoogheemraad Noord Holland Noord en zijn zij ook verantwoordelijk voor de uitwaterende sluis die het water van het ijsselmeer spuit op de waddenzee.

Andere antwoorden (1)

Officieel heeft rijkswaterstaat geen doelstellingen, rijkswaterstaat is de uitvoerende instantie van het overkoepelend openbaar orgaan dat regering (binnenlandse zaken) heet.

Een waterschap is een openbaar orgaan met zijn eigen uitvoerende instantie.

Dat beide doelstellingen overeenkomen is maar goed ook, de overheid heeft zijn doelstelling voor het gehele land en een waterschap regionaal.