Via de openbare omroepen die gesubsidieerd worden door de overheid (in Nederland: zie voor een overzicht www.publiekeomroep.nl, in België (VRT - Vlaanderen, RTBF - Wallonië)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n site bestaat niet. Dus als je wilt nagaan hoeveel, en welke successen een bepaalde politieke partij heeft behaald, zul je goed de krant moeten lezen, naar het journaal moeten kijken, en eventueel de websites van die partijen moeten bezoeken.

De reden dat zoiets niet bestaat, is omdat het onmogelijk is om objectief vast te stellen, wat een succes is en wat niet. Stel dat Partij X fel gekant is tegen het verhogen op termijn van de pensioenleeftijd naar 67 jaar stapsgewijs in 10 jaar, en de regering wil dat per se wèl.

En stel nu eens dat aan het einde van de rit, er een besluit wordt genomen (rekening houdend met de felle bezwaren van Partij X) dat de pensioenleeftijd over 10 jaar in stapjes naar 66 jaar gaat.

In dat geval is het een nederlaag en een succes tegelijk. Partij X heeft kunnen voorkomen dat het 67 werd, maar heeft niet kunnen voorkomen dat het 65 bleef!

Zowel in Nederland als in Belgie is regeren en oppositie voeren niets anders dan compromissen sluiten. Want niemand heeft de absolute meerderheid. D.w.z. dat iedereen altijd water bij de wijn moet doen, wil een land nog bestuurbaar blijven. De een zal een compromis uitleggen als een succes (erger voorkomen) en de ander datzelfde compromis als een flinke nederlaag of zelfs kiezersbedrog.