Hoe lang kan de overheid door gaan met het verhogen van de accijns op sigaretten?

Is dit trouwens echt uit bescherming van de burgers of meer als inkomen voor de overheid?

Toegevoegd na 3 minuten:
want als het uit bescherming was, konden ze het toch beter in één keer heel erg verhogen, i.p.v. steeds een klein beetje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Iets meer dan een kwart van de Nederlanders rookt.
Een lichte prijsverhoging door de accijns wat op te schroeven is echt geen manier om deze mensen van het roken af te helpen, maar natuurlijk een directe boost voor de schatkist. Het Rijk is heer en meester...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zo lang als ze zelf willen. De mensen kopen het toch wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen doorgaan zover ze zelf willen.
Het is bescherming ( welke puber heeft 5 euro over voor een paar sigaretten)
En een hele mooie inkomstenbron voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste jaren blijven de prijzen aardig stabiel van rookwaren,ze doen er nu minder in...De pakjes sigaretten slinken in aantal en de pakjes shag met inhoud.Jaren geleden zat er 50 gram in een pakje,nu zit er 40-45 gram in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot roken een status-symbool wordt... En als ze dat nog duurder maken dan koopt niemand die genotsmiddelen meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als het dan een status symbool is, wil juist iedereen weer roken, omdat het cool is ofzo, omdat als je sigaretten kunt betalen je wel heel rijk moet zijn.. haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met prijsverhogingen krijgen ze mij niet van het roken af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan komen er wel weer andere genotsmiddelen die goedkoper zijn.
Prijsopslag mag altijd. Spijtig voor de rokers want zij zitten met hun verslaving en moeten er nog dik voor betalen. De overheid zou beter die mensen gratis helpen om van hun dwang af te raken en niet van hun centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik onzin...dus jij vind het ook goed als de benzine nog duurder wordt?Moeten de mensen maar gaan lopen of fietsen?Of dat ze het vlees duurder mogen maken...zodat de mensen dat nepvlees moeten eten?De overheid weet gewoon dat ze flink innen als ze de sigaret duurder maken,omdat er zovele roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bolle, onzin' is een weinig genuanceerde uitdrukking. Natuurlijk bedoel ik het ironisch. De kop van Jut wens ik niet te zijn. Om mijn 1e antwoord meer te preciseren dacht ik een populistische oplossing te mogen aanreiken. Het zijn echter de door ons verkozen leiders die hun eigen politieke koers volgen met alle geheime afspraken inbegrepen. Maar ... :blijf alert!
Dit is natuurlijk een inkomen voor de overheid,zoals elke accijn of belasting.Tel maar eens uit hoeveel,of moet ik zeggen hoevaak je belasting betaalt over 1 product.Het geld wat uit de schatkist verdwijnt moet weer worden aangevuld he.En dat geld uitgeven,dat doet elke regering...het maakt niet uit of dat deze regering is,of die over een paar jaar zit.