Als jij bijvoorbeeld in elkaar geslagen bent dan kun je een schade vergoeding aanvragen bijv. voor de dokter of ziekenhuis, psycholoog , kapotte dingen zoals kleren etc. Dat door wat er is gebeurt jij niet voor de kosten hoeft op te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij de aangifte wordt er aan het slachtoffer gevraagd of hij "gevoegd wil worden" in de rechtszaak.
Voordat de zaak dient, krijg je dan een formulier thuisgestuurd, waarin je je geleden schade kunt invullen. De rechter gaat dan bij de behandeling alsnog beoordelen of je claim redelijk is, en hoeveel hij gaat toewijzen.
13 jaar geleden
Als de dader van een misdrijf is gepakt, en het tot een strafzaak komt, kun je als slachtoffer tijdens die strafzaak gebruik maken van spreekrecht, of een slachtofferverklaring laten voorlezen. Ook kun je de rechter verzoeken om een schadevergoeding vast te stellen, die de verdachte als hij wordt veroordeeld, dan aan jou moet betalen.

dit kan alleen wanneer het heel duidelijk is dat jij inderdaad schade hebt opgelopen door de acties van de verdachte, en als vrij gemakkelijke in te schatten is wat de schade is. Is het heel ingewikkeld, of blijf je bv levenslang gevolgen ondervinden dan kun je beter een civiele procedure aanspannen tegen de dader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het doen van aangifte, kun je aangeven, dat je je wil voegen in het strafproces. De rechter kan dan bij zijn uitspraak tevens schadevergoeding toewijzen aan het slachtoffer. Als deze schadevergoeding, die de rechter toewijst, niet de gehele schade dekt, zul je als slachtoffer vervolgens nog een civiele procedure moeten opstarten, om de rest van de schade te verhalen.

Vergeet je je te voegen in het strafproces, dan zul je alle schade middels een civiele procedure moeten zien te verhalen. Dit kost extra energie, die je als slachtoffer niet altijd meer hebt. Voegen is dus erg zinvol.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
iedereen die schade lijdt door toedoen van anderen, kan daarvoor een vergoeding vorderen. of de actie van de ander nou per ongeluk was of met opzet. dus ook daders van agressie of van ongevallen die het gevolg zijn van (grove) nalatigheid moeten betalen voor de schade.
er zijn 2 mogelijkheden civiele zaak of voegen in een strafzaak.
een civiele zaak kan onderhands of via de rechter. in beide gevallen wordt de schade in overleg vastgesteld. gebeurt vergoeding onderhands, dan is de veroorzaker (of diens verzekeraar als die dekking verleend op een aansprakelijkheidspolis) akkoord met aansprakelijkheidsstelling en schadeomvang en zal hij betalen. gaat hij niet akkoord met schade of schuld, dan moet de rechter gevraagd worden een uitspraak te doen. meer dan 80% van de aansprakelijkheidszaken worden zo onderhands geregeld.
in zaken waarbij het schade toebrengen opzettelijk en met geweld gebeurde, zal onderhands regelen vaak vooraf al niet mogelijk zijn. dan is voegen in de strafzaak een alternatief. het is echter alleen van toepassing, als de schade beperkt is, zowel in omvang, als in ingewikkeldheid. de strafrechter zal zich daarvoor onbevoegd verklaren, als hij het te ingewikkeld vindt en toch weer naar een civiele rechter verwijzen.
neemt hij de vordering wel mee in het vonnis, dan veroordeelt hij de veroorzaker en zal de officier van justitie vervolgens de schade bij de dader innen.