Het gaat met overheidsgelden net als met je huishuidboekje. Als je meer uitgeeft dan er in komt kom je in de rode cijfers.
In Griekenland is dat grotendeels veroorzaakt door cooruptie.
Ambtenaren kregen met verkiezingen op komst van hun politieke bazen opdracht de waarheid voor het Europese bureau voor de statistiek (Eurostat) te verzwijgen. Dat kan makkelijk, want de overheidsboekhouding is „zwaar verouderd”. Scholen en ziekenhuizen werken vaak alleen met een papieren kasboek. Apparatuur die is gekocht maar niet betaald, blijft in de boeken onzichtbaar, totdat de schuldeiser echt stennis begint te schoppen. „De opeenstapeling van uitgestelde betalingen gaat tot op het hoogste niveau.” Economische groei, dalende rentes en Europese subsidies maakten ontkenning vijftien jaar lang mogelijk.
Ministers met illegale huizen. Ambtenaren met veel te hoge salarisen en pensioenen. Buren met dubbele huurcontracten: een voor de belastingen en een met de echte prijs. Om op de begraafplaats een gunstig plekje, vlak bij de poort, te krijgen moet de grafdelver worden omgekocht. Wie wil dat zijn zoon zijn dienstplicht niet op een afgelegen eiland hoeft te vervullen belt een politicus.
In de jongste corruptievergelijking van Transparancy International geeft 18 procent van de Grieken toe dat hij of een gezinslid afgelopen jaar smeergeld heeft betaald. Ter vergelijking: in het om zijn corruptie beruchte Roemenië is dat 14 procent, in Denemarken 1 procent.
De Europese fondsen die het land al decennia ontvangt (Griekenland is sinds 1981 EU-lid en tot nu toe netto-ontvanger) zijn vooral gebruikt voor infrastructuur, zoals wegen en gebouwen. Modernisering van de ‘zachte’ kant gaat trager.
En nu maar wachten op Spanje, want die geeft de echte problemen in Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door mismanagement en corruptie, dit zijn de hoofdoorzaken dat Griekenland totaal ontspoort is.

Toegevoegd na 16 minuten:
lAATSTE NIEUWS GEEN STIJL
Griekenland op ploffen. Euro bijna dood
Het lijkt er op dat we binnenkort de gulden weer terug krijgen. Nu niet te vroeg juichen en direct uw Pennie-spaarpot van zolder halen. Het is allemaal minder leuk dan het lijkt. Zoals bekend kunnen ze in Griekenland - een van de Europese Zimbabwes aka PIIGS - al een poosje de rekeningen niet meer betalen. De tzatzikivreters zijn de facto bankroet en alleen een immense financiële interventie van de eurolanden kan een officieel Grieks faillissement voorkomen. Minister van Geld Jan Kees de Jager twittert zijn vingers blauw om te verkondigen dat dit de Nederlandse belastingbetaler geen stuiver gaat kosten. Ondertussen onderhandelt JeeKaa vandaag in het diepste geheim met Nout Wellink uw verplichte bijdrage uit. De vraag is alleen of het gat überhaupt nog wel te dichten is. Mocht Europa de hand op de knip houden, rest er voor de Grieken niks anders dan uit de euro stappen en als een veredeld derdewereldland het handje op te houden bij het IMF. Terug naar de drachme dus. In dat geval flikkert gegarandeerd de complete eurozone in elkaar, voorspelt prof. dr. René Tissen op RTLZ. Eerst Griekenland. Vervolgens Duitsland. En daarna is het exit voor de - economisch gezien - zeer marginale EU-provincie aan de Noordzee waar we allemaal in wonen. Tenzij het natuurlijk allemaal wel meevalt. Iemand een raketijsje voor 50 guldencent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een fout in het financiëel plannen van de uitgaven en inkomsten van de regering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Griekse overheid heeft bewust met de cijfers lopen sjoemelen zodat het leek of Griekenland er financieel goed voor stond.
Dat kun je natuurlijk niet eeuwig volhouden, de aap komt ooit uit de mouw en nu zitten ze met de gebakken peren en moet Europa wel helpen om de Euro op een goed peil te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze boven hun stand leefden, en te laat bezuinigingen toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze geven meer geld uit dan ze hebben en hielden zich niet aan de afspraken die met europa werden gemaakt om de 3.5 procent niet te overschrijden.