Was nederland in de eerste wereldoorlog,voorbereid op een oorlog?

Ik bedoel: In 1940 had je bijvoorbeeld de grebbe-berglinie.

Toegevoegd na 1 uur:
Aan het einde van de jaren dertig heeft nederland verschillende verdedigings-werken gebouwd.
Zoals de peel-raamstelling.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Antoni
7 jaar geleden
Ik begrijp je opmerking in je toelichting "Ik bedoel: In 1940 had je bijvoorbeeld de grebbe-berglinie." niet. Voorzover ik weet verwachtte Nederland voor het begin van de Tweede Wereldoorlog opnieuw niet betrokken te worden bij de oorlog, net zoals dat bij de Eerste Wereldoorlog was gebeurd.
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.tweedewereldoorlog.nl/themas/nederland-in-oorlog/mobilisatie/ http://www.wereldoorlog1418.nl/lokale-noden/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan het einde van de jaren dertig was er zoals men dat toen noemde "mobilisatie".
En had nederland overal verdedigingswerken opgesteld.
Vergelijkbaar met de marginot-linie in Frankrijk.

Antwoorden (1)

Verschillende stellingen zoals de Nieuwe Hollands waterlinie en De stelling van Amsterdam zijn toen (rond 1914) in gereedheid gebracht om indien nodig (een deel) van het land te kunnen verdedigen. en het leger is toen gemobiliseerd. Nederland heeft dus wel iets aan voorbereiding gedaan.
Maar Nederland zou nooit in staat zijn geweest om de echte grootmachten uit die tijd langere tijd buiten de deur te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het nederlandse leger was in organisatorisch opzicht verouderd in 1940.
Maar dat was volgens mij in 1914 dus niet het geval.
Waarom denk je dan, dat men de duitsers niet had kunnen weren in die jaren?