Waarom vergroot WikiLeaks wereldwijde transparantie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je waarom ze dat doen (waarom ze dat als doel hebben, zeg maar) of waarom ze dat zeggen over WL?

Het beste antwoord

Er wordt door overheden veel in de "achterkamertjes" geregeld. Daar wordt dan onderhandeld zonder dat ooit naar buiten komt wat er is gezegd en wat er bijvoorbeeld als tegenprestatie tegenover een gunst is aangeboden of ontvangen.
Tegelijkertijd leven we in een democratie. In een democratie wil het volk graag de machthebbers controleren: wat doen ze, wat zeggen ze en doen ze het goed. In Nederland hebben we daar formeel de Tweede Kamer voor: die controleert de regering. Informeel hebben we de pers, die zoveel mogelijk de machthebbers controleert.
Helaas wordt de Tweede Kamer niet over alles precies ingelicht door de regering en kan de pers ook niet alles precies achterhalen. Daardoor kan dus niet alles wat de machthebbers doen gecontroleerd worden.
Met WikiLeaks wordt er informatie gelekt door insiders. Informatie die dus nog onbekend was en soms van belang kan zijn om de machthebbers te controleren. Het democratisch systeem wordt hierdoor dus doorzichtiger, transparanter.