Kan je in het britse leger dienen als je geen brit bent

Ik wou later graag in het britse leger maar mijn pa zij dat dat niet kon omdat ik nederlands ben

Heeft hij gelijk of kan het wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Voor het Nederlandse leger moet je de Nederlandse nationaliteit hebben. Hetzelfde geldt voor het britse leger.

Als je zoiets al zou willen zou je kunnen overwegen dienst te nemen in het vreemdelingenlegioen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Rijkswet op het Nederlanderschap uit 1984 bevat de toevoeging dat verlies van Nederlanderschap door vreemde krijgsdienst pas mogelijk werd indien er tevens handelingen tegen de Nederlandse staat plaats hadden.

Artikel 15, lid 1
"Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
e.indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is."

Aangezien de kans zeer klein is dat Nederland in oorlog zal komen met Engeland, is er volgens mij een kleine mogelijkheid om in Britse krijgsdienst te treden zonder Nederlanderschap kwijt te raken. Je zult misschien het beste resultaat kunnen krijgen, door contact op te nemen met het Britse Consulaat. Daar kan men je misschien verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet mogelijk.
Het enige andere leger dat je kunt betreden is het Belgische.

Dit heb ik zelf enkele jaren geleden uit gezocht, omdat ik zelf ook graag in het Britse leger wou. Momenteel zit ik in het Belgische leger als Nederlander.