Waarom heet staatssecretaris "staatssecretaris"?

In andere landen heet deze functie regelmatig onderminister naar mijn weten

1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een staatssecretaris is geen volwaardig vervanger van zijn minister, bv geen stemrecht tijdens de ministerraad, als hij daar als vervanger van de minister aanwezig is.
Een minister kan zich laten vervangen door zijn staatssecretaris en mag dan precies vertellen wat de staatssecretaris moet zeggen en doen. Is de minister daar niet meer toe in staat, dan wordt deze minister vervangen door een andere minister van een ander departement.
Art. 1 van het Besluit Vervangingsregeling tijdelijke afwezigheid minister. Als drie partijen een kabinet vormen, zijn er tegenwoordig meestal twee vicepremiers. Zij zijn wel volwaardige vervangers van de minister-president. Zij zitten de Ministerraad voor en voeren namens het kabinet het woord en niet namens de minister-president.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
BartNOR,
In Italië bv wordt de sottosegretario di stato op voordracht van de minister-president door de president per decreet benoemd, daarmee is hij nog geen onder-minister. Daartoe moet hem ook apart de titel vice ministro worden verleend en kunnen aan hem ministertaken worden gedelegeerd, inclusief de verantwoordelijkheden.

Antwoorden (2)

Een staatssecretaris ondersteunt een Minister.
Een minister is een politieke ambtsdrager en politiek dienaar van de Staat der Nederlanden, De Staat, en geeft politieke leiding aan een Ministerie.
De staatssecretaris ondersteunt een minister bij het politiek leiden van een ministerie, vooral bij zware ministeries zijn er soms meer dan eén. Deze Secretaris heeft wel een specifiek beleidsterrein onder zijn hoede, maar de Minister blijft medeverantwoordelijk.

In het bedrijfsleven ondersteunt een Secretaris de Directeur en heeft ook een eigen werkterrein. Niet te verwarren met de taken van een secretaresse (kan ook een mannelijk persoon zijn).
Staatssecretarissen hebben geen zitting in de ministerraad. Alleen de staatssecretaris voor Europese Zaken kan de vergadering van de ministerraad te allen tijde bijwonen. De staatssecretaris kan namens de minister wel deelnemen aan ministerraadvergaderingen maar heeft geen stemrecht. Als een Minister tijdelijk is uitgeschakeld of tussentijds aftreedt wordt deze niet in alle gevallen vervangen door de staatssecretaris, dat is afhankelijk van de op dat moment geldende Besluit vervangingsregeling.
In die zin zijn zij dus geen onder- of vice-minister zoals in andere landen, bv Duitsland en Italië, vaak wel het geval is.
In Nederland kán een minister kan zich laten vervangen door zijn staatssecretaris en mag aan hem dan vertellen wat de staatssecretaris precies moet zeggen en doen. Is de minister daar niet meer toe in staat, dan wordt deze minister vervangen door een andere minister van een ander departement.
Art. 1 van het Besluit Vervangingsregeling tijdelijke afwezigheid minister.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een staatssecretaris ondersteunt een minister bij het politiek leiden van een ministerie. De functie onderminister bestaat in Nederland niet.

Na een mislukte poging in 1937 is de functie van staatssecretaris in 1948 in de Grondwet opgenomen. Er bestonden twee motieven om deze functie naast die van de minister in het leven te roepen:
- ten eerste zou door de aanstelling van staatssecretaris overbelasting van de minister worden voorkomen.
- ten tweede werd als bijkomend voordeel gezien dat de functie van staatssecretaris een goede leerschool zou zijn voor jonge politici voor het ministerschap.

Beide motieven hebben echter geleid tot een gecompliceerde staatsrechtelijke constructie. Enerzijds moet de staatssecretaris de minister ontlasten en hem kunnen vervangen, maar anderzijds dient hij tegelijk onderschikt te blijven aan de minister als hoofd van het departement.

Intern bezien is de staatssecretaris feitelijk een onderminister. Extern treedt hij ‘als minister’ op zowel richting het parlement als naar de samenleving, maar ondergeschikt aan de minister en op diens eigen verantwoordelijkheid (op basis van artikel 42 van de grondwet).

Dat de staatssecretaris ‘als minister optreedt’ betekent dat hij/zij voor de vervulling van de hem/haar toevertrouwde taken alle relevante ministeriële bevoegdheden heeft en handelt als een minister. Het betekent tegelijkertijd niet dat de staatssecretaris tevens minister (in de functie van hoofd van het ministerie of lid ministerraad) kan zijn. De verantwoordelijkheden van de staatssecretaris doen niets af aan de bevoegdheden van de minister. Daarom is de titel ‘onderminister’ in ons staatsrecht onbekend is gebleven.

Maar het huidige takenpakket van staatssecretarissen doet inhoudelijk niet onder voor die van een minister. Juist bij het verminderen van het aantal leden van de ministerraad, zoals in 2012, neemt de omvang van de portefeuille van staatssecretarissen evenredig toe.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het grondwetsartikel 45 en 46 geven aan dat de staatssecretaris zijn taken uitoefent op basis van aanwijzingen van de minister. Hij dient de instructies van de minister op te volgen en is alleen aan hem hiervoor verantwoordelijk. De staatssecretaris heeft bv geen stemrecht in de ministerraad en kan zelfs door zijn Minister worden weggestuurd. Daaruit blijkt al dat de functies niet gelijkwaardig zijn, maar dat er sprake is van een hiërarchische relatie tussen minister en staatssecretaris. De Staassecretaris is ondergeschikt aan zijn minister. Het takenpakket van de staatssecretaris doet qua zwaarte misschien niet onder voor die van zijn minister maar wel inhoudelijk.
De heer Eric Janse de Jonge poneert zijn visie in zijn commentaar en maakt gevolgtrekkingen. Hij gaat voorbij aan de feiten zoals deze momenteel zijn. In Nederland is de staatssecretaris op grond van de geldende definities geen onderminister en mag dus ook niet zo genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gelet op het constitutionele belang van een efficiënt functionerende ministerraad, is het kabinet niet voornemens om te komen tot een algemene of gedeeltelijke vervangingsregeling waarbij de staatssecretaris optreedt als plaatsvervanger van de minister in de ministerraad. Er zal daarom geen voorstel tot grondwetsherziening worden ingediend om een dergelijke regeling mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie dat de visies van de heer De Jonge in zijn wetenschappelijk commentaar behoorlijk achterhaald zijn.
De portefeuilles van de staatssecretarissen nemen in omvang niet toe, integendeel. Nederland heeft momenteel 16 ministers voor 12 ministeries.
In 2012 bestond de ministerraad uit 13 leden, nu zijn het 16 leden.
De staatssecretaris neemt bij extern optreden alleen inhoudelijke beleidsstandpunten in die in overeenstemming zijn met de inhoudelijke standpunten van zijn minister of op grond van een speciaal mandaat van de ministerraad.
Alleen de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid mag zich in het buitenland Minister laten noemen, maar alleen als Minister for Migration/Ministre des Migrations