Waarom is Nederland geen Republiek gebleven?

Nederland is tot twee keer toe een Republiek geweest, namelijk de Bataafse, en de Republiek der 7 verenigde Nederlanden. Hoe is het zo gekomen dat we toch overgegaan zijn in een Monarchie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

De eerste koning is hier door Frankrijk op de troon gezet ; Lodewijk Napoleon in 1806. Zij werd voortgezet in 1813 toen Willem Frederik uit het huis Oranje-Nassau, een zoon van erfstadhouder Willem V, de titel soeverein vorst der Verenigde Nederlanden aanvaardde.

Sinds die tijd zijn 'de Oranjes' eigenlijk altijd min of meer behoorlijk populair gebleven, en is er binnen het volk nooit voldoende steun geweest voor het opnieuw uitroepen van een republiek, al zijn er zeker pogingen toe gedaan.

Op het moment dat het volk geen koning(in) meer wil en deze wordt afgezet, is het gedaan met het koninkrijk Nederland. Daar lijkt het echter juist de laatste jaren weer steeds minder op - al groeit wel de roep om een ceremonieel koningschap.

We zijn dus min of meer gedwongen een koninkrijk te worden, en dat gebleven omdat het blijkbaar wel beviel. Zo simpel gaat het soms.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie betrouwbare info, bedankt voor het antwoord, ik ben verbaasd overigens, aangezien het met presidentiele landen steeds beter lijkt te gaan

Andere antwoorden (3)

Door de patriotten die uit Frankrijk kwamen. Deze wilden (ff simpel gezegd!) het zelfde systeem uit Frankrijk. Een koninkrijk dus, en dat is gelukt. Sinds 1815 zijn wij een Koninkrijk.
11 jaar geleden
Het is allemaal wat anders. De Fransen hadden NL bezet en we werden de Bataafse republiek in 1795. Willem V moest vluchten naar Engeland.
Napoleon kroonde zichzelf later tot keizer en maakte in 1806 zijn broer koning in NL dat hij bezet had.
In 1813 verdreven de Britten de Fransen uit Nederland en bombardeerde zij een nakomeling van de eerder gevluchte Willem V tot koning Willem I in NL.
Aan de echtheid van deze Van Oranje Nassau uit Engeland werd toen openlijk getwijfeld, maar dat is niet interessant. Ze zitten er en wij willen weer zo snel mogelijk de Republiek Nederland
Google naar RMP of Republikeinse Moderne Partij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1795 vielen de Fransen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden binnen. Bang vluchtte stadhouder Willem V met zijn gezin weg uit Nederland. Vanaf het Scheveningse strand, over zee naar Engeland waar hij 6 jaar verbleef, waarna hij naar Slot Oranienstein in Duitsland ging.
Zijn oma Maria Louise van Hessen-Kassel (bijnaam: Marijke Muoi of Marijke Meu) nam 16 jaar lang (tot 1765) zijn taken waar als stadhouder van Friesland, Groningen en Drenthe waar. Maar in totaal was die oma 36 jaar aan de macht omdat zij ook voor stadhouder Willem IV (voorganger van Willem V) 20 jaar lang had waargenomen omdat hij nog minderjarige was.
De Franse keizer Napoleon Bonaparte stelde in 1806 zijn broer Lodewijk Bonaparte als koning in de Nederlanden aan. Vanaf dat moment werden de Nederlanden een koninkrijk. In 1810 trad hij af waarna Frankrijk in dat jaar tot annexatie van de Nederlanden overging. Doordat Lodewijk Bonaparte in de Nederlanden koning was geworden, vonden de 'Oranje-Nassau´s het hierna zelf nodig om ook 'koning' te worden. Dus een koning die zichzelf benoemd.
een jaar geleden