Hoe serieus moeten we de politiek nog nemen?

Vaak zie je beelden op tv dat aanwezigen bij debatten lekker zitten in te dutten, met elkaar de voetbal van de dag ervoor doornemen, duidelijke desintresse tonen, met mobieltjes spelen en zelfs met elkaar zitten te flirten!!

Meestal weet ik niet precies wie die mensen dan zijn, maar logischer wijs lijkt het mij dat die mensen daar niet voor niets horen te zitten.

Schandalig gedrag lijkt mij op dit niveau.
Waarom bestaat er nou nog steeds geen regel dat deze lui na zo'n vertoning hun biezen kunnen pakken? De volgende keer zitten ze er immers gewoon weer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Die kan je niet meer serieus nemen.Zelfs Geert Wilders is al aan het veranderen.Politiek is gewoon een spelletje,en dat kunnen ze heel goed.Ik moet de 1ste partij nog tegenkomen die waar kan maken wat ze voor de verkiezingen beloven (te doen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het maar net..

Andere antwoorden (9)

De gemiddelde politicus lijkt te denken dat hij daar (bijvoorbeeld in Den Haag) zit om over ons (het volk) te heersen, terwijl hij er juist zit om ons te dienen.

Antwoord is dus we moeten de politiek in het geheel niet serieus nemen, totdat ze ons bewijzen dat ze onze aandacht echt weer waard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kan allemaal wel waar zijn, M., maar bedenk jij even een beter systeem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bezig, maar of ik er in slaag genoeg medestanders te bereiken (op het moment dat mijn ideeën allemaal wat beter zijn uitgewerkt) is de vraag.
AWM
14 jaar geleden
Ik stem op je. Denk ik. Waar is je programma?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het programma nog niet dusdanig uitgewerkt dat ik er al mee naar buiten zal treden, de huidige nieuwe verkiezingen ga ik sowieso niet redden.
Ik vermoed dat jij geen baan hebt, waar je veel hoeft te vergaderen. Je aandacht erbij houden na een paar uur is een hele klus, en in de tweede kamer duren de vergaderingen soms een dag. Het is onmogelijk om voortdurend er uit te zien alsof je het reuze interessant vindt, terwijl collega's lange redevoeringen van papier voorlezen. Het gaat erom dat je je dingen doet op het moment dat het telt. Je conclusies zijn erg tendentieus.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook daar kan ik me weer in vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vergader dagelijks en soms wel uren achter elkaar. Ik krijg ieder uur dan ook betaald om mijn intresse te tonen en met elkaar tot besluiten te komen. Ook wordt het gewaardeerd als ik meedenk met de onderwerpen die eigenlijk niet onder mijn taken vallen. Voor de ontspanning hebben we steeds korte pauzes tussendoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkeerd vermoeden dus.....
AWM
14 jaar geleden
Accoord, Hans, ik geloof je. En zo hoort het ook. Het probleem is dat de vergaderingen in de tweede kamer daar niet op lijken, Bij interruptiedebatten zie je vaak heel alerte parlementariers, maar op andere momenten, waar geen inbreng mogelijk is kan ik me best voorstellen dat je ergens anders mee bezig bent. Alle redevoeringen staan op papier en je kunt dat allemaal op je gemak doorlezen. Het is al heel wat dat je op komt dagen. Neem nou Rita. Die komt meestal niet eens langs!
Je zou de politiek juist niet meer serieus moeten nemen als alle 150 kamerleden altijd aanwezig zijn, iedereen ademloos zit te luisteren naar wat er gezegd wordt. In dat geval heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een dictatuur, en 'volksvertegenwoordigers' die er alleen maar voor de show zitten.
Da's hier gelukkig niet het geval. Tijdens het debat gebeurt er vanalles achter de schermen. Partijmedewerkers die dat wat in de Kamer gebeurt vanuit een kantoor volgen, en waar nodig binnen heel korte tijd net dat papiertje boven water toveren dat op dat moment nodig blijkt om een punt duidelijk te maken. Standpunten of moties die met aan elkaar doorgegeven briefjes of per SMS ter plekke worden voorbereid et cetera. Het lijkt soms misschien een ongeinteresseerd rommeltje, maar ondertussen wordt er loeihard gewerkt.

Overigens is er inderdaad wel eens iets van gezegd. Voorzitter Verbeet heeft vorig jaar juni nog gemeld dat ze zich stoort aan het constante getwitter van kamerleden tijdens vergaderingen. Tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar aan de andere kant jammer. Juist Twitter brnegt de politiek een stuk dichter bij de burgers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent duidelojk gericht op mensen. En die zijn soms anders dan jij. Of anders dan jij zou verwachten. Waar ligt dat dan aan?
Als je meer duidelijkheid wilt, verdiep je dan in (samenvattingen) van programma's. Kies de partij die voor jouw belangen opkomt. De naam die je aankruist is miet zo belangrijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog altijd serieuzer dan de mensen die vanaf de zijlijn zitten te zeuren en zelf geen enkele inspanning doen om ons land een politieke impuls te geven!

We stemmen niet omdat we niet geloven in wat er wordt gezegd... Is dat eigelijk niet DE reden om juist WEL te stemmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discuseer niet over politiek en geloof, dat leidt tot niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe serieus moeten we de politiek nog nemen?"

Men mag de politiek zo serieus nemen als men wil;

men hoeft de politiek
zelfs helemaal niet serieus te nemen;

maar men mag wel begrijpen,
dat de politiek uit 'machthebbers/ 'leiders' bestaat,
die de wetten maken en afbreken, enz.;

het is dus niet zo,
dat men de politiek serieus hoeft te nemen;
maar men mag wel hun macht,
en bepaalde beslissingen, serieus nemen,
die zij zouden kunnen uitdragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. Maar in de Tweede Kamer zit een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Politici worden gekozen omdat ze op ons lijken. Zo kan het gebeuren dat de Tweede Kamer een bonte verzameling is van nietsnutten, ijdeltuiten maar ook van serieuze mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal niet...

Jij hoeft de politiek niet serieus te nemen, je wordt al serieus genomen door de politiek, je wordt namelijk door de politiek genomen, serieus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Serieus???