Waarom wordt er bezuinigt als gevolg van de economische crisis?

Keynes zegt dat in periodes van laagconjunctuur de vraag juist gestimuleerd moet worden (waardoor de economie weer voldoende gaat draaien) door de overheidsbestedingen te verhogen en belastingen te verlagen. Waarom probeert Nederland dan uit de crisis te komen door te bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Keynes is niet de enige econoom die theorieën heeft ontwikkeld om een economische crisis op te lossen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hebt die Smith, weet ik ook wel. Maar ik kom niet verder dan dat hij dacht dat de productiecapaciteit maximaal moest worden besteed en dat vraag en aanbod zich vanzelf aan elkaar aanpassen. Hoe hij dacht uit een economische crisis te komen weet ik niet..
Gewoon afwachten? Dat is iets anders dan bezuinigen.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
er wordt vrijwel niet door de overheid bezuinigd - wel worden de lasten voor de burger verhoogd

Antwoorden (2)

Keynes is uiteraard niet de enige econoom die een kijk had op de overheidsbestedingen. Het probleem van zijn anticyclisch begrotingsbeleid is dat het perfect werkt in een gesloten economie, maar niet per se in een open economie. Tegenwoordig zijn er zoveel factoren die onze economie beinvloeden (vooral de EU) van buitenaf dat het model van Keynes niet helemaal meer op gaat.

Toegevoegd na 33 seconden:
Daarom wordt het niet heel intensief meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat de overheid al tientallen jaren meer uitgeeft dan er binnenkomt niet alleen in Nederland maar in geheel europa. Om nu te zorgen dat de schulden die hieruit zijn ontstaan terug gebracht worden tot een lager niveau moet er bezuinigd worden. De schulden last met name de rente over deze schulden drukken zwaar op de overheidsbegroting.
ronron1212