Ha, die Bertie;

Hierin spelen de vakbonden in Frankrijk een grote rol. Ooit is de pensionering met 60 jaar er ingevoerd en mede door hun macht, de grote actiebereidheid van de leden en de hoge organisatiegraad hebben zij dit al die tijd in stand weten te houden. Dit ondanks het feit dat we hier praten over de tegenhanger van onze AOW; de pensioenen worden dus niet uit fondsen betaald, maar door de overige werkenden. Dat dit systeem ook voor hun op den duur onhoudbaar zal blijken te zijn is iets waar men maar niet van doordrongen wil raken, maar waarvan de rekening onvermijdelijk een keer keihard georesenteerd gaat worden. Hetzij via een nog grotere verhoging van de pensioneringsleeftijd, danwel via forse premieverhogingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat nederland een land is met eigen regels en zich niets aantrekt van wat frankrijk doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Nederland realistischer is. Mensen worden steeds ouder, en gezinnen zijn al een tijdje niet meer zo groot. Dat betekent dat er steeds minder werkenden ten opzichte van niet-werkenden zijn.

Als je daar niets aan doet, komt er een dag dat de generatie die wél fors heeft betaald voor de oudere generatie, zélf helemaal nooit AOW zal krijgen omdat het systeem dan inmiddels is ingestort.

In Frankrijk zijn verworden rechten blijkbaar belangrijker dan het principe om niet op de pof te leven. Er zijn al eerder pogingen gedaan om de pensioensgerechtigde leeftijd te verhogen, maar het Franse volk is wat eerder bereid op meteen ál het werk neer te leggen als je aan die 'rechten' komt, waarbij blijkbaar geldt: na hen de zondvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
'de generatie die wél fors heeft betaald voor de oudere generatie, zélf helemaal nooit AOW zal krijgen' SuzyQ, welke generatie bedoel je dan precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan wannéér het systeem precies instort. In Nederland kunnen het - als we geen actie zouden ondernemen - de twintigers en dertigers van nu zijn, of hun kinderen. Dat er ergens een AOW-reserve zou zijn die door de begunstigden zelf wordt opgebouwd in plaats van door de werkenden na hen, is namelijk één van de grootste administratieve leugens van onze tijd. Wij betalen voor de 65-plussers van nu en zullen betalen voor de babyboomers die zoetjesaan massaal met de AOW gaan, en onze kinderen zullen voor ons en de dan nog levende babyboomers betalen. Met andere woorden, er is géén AOW-pot, we betalen via een omslagstelsel. (Zie wiki-bron.) Als je kijkt naar de bevolkingsopbouw van Nederland, is het probleem direct te zien: ooit was er een grote beroepsbevolking die de AOW opbracht voor een kleine groep senioren, die bovendien een lagere levensverwachting had en dus minder lang van de voorziening gebruik maakte. Nu is er een relatief veel kleinere beroepsbevolking die de AOW opbrengt voor een relatief veel grotere groep senioren die bovendien ook veel langer van de voorziening gebruik zal maken. En die verhouding wordt voorlopig alleen maar schever. In de tweede bron heb ik een link gezet naar de Nederlandse bevolkingspiramide. Kijk voor de lol eens naar de situatie in 1957 (toen de AOW werd geïntroduceerd), de situatie nu, en de situatie over 15 jaar. Niet goed. Alle idealisme terzijde is de harde realiteit gewoon dat een rekenmodel gebaseerd op de oude situatie niet onbeperkt houdbaar is in de nieuwe. In Frankrijk is de situatie trouwens véél erger. Daar is er ook nog een probleem met de pensioenreserves, die vrijwel non-existent zijn. Denk aan een reserve van een paar honderd euro per persoon. Niet per jaar, maar in totaal.
rose
13 jaar geleden
Ik ben het grotendeels met je eens, al denk ik dat de dertigers van nu zich niet zulke enorme zorgen hoeven maken, omdat ik denk dat het probleem met het uitsterven van de baby-boomers snel kleiner wordt, al spreekt de prognose dat tegen. Misschien zie ik het te rooskleurig in. Het sneue is dat diezelfde baby-boomers die nu onderhouden moeten worden door een veel kleinere groep werkenden, de afgelopen decennia lekker heeft geprofiteerd van de scheve verhoudingen de andere kant op en lekker weinig premie heeft betaald. Dat er straks een enorme groep bejaarden is, dat hadden ze in de jaren tachtig natuurlijk nooit kunnen voorzien... (of toch?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, natuurlijk konden ze dat voorzien! Het had alleen blijkbaar geen prioriteit. Net zoals zoveel van die regelingen die niet houdbaar zijn als de niet-beroepsbevolking zoveel groter wordt dan de beroepsbevolking. Het 'probleem' van die babyboomers is wel dat ze met zijn allen oud worden in een tijd dat mensen in Nederland steeds ouder worden, dus dat ze voorlopig nog wel even meegaan. En zelfs als de babyboomers op een gegeven moment uitsterven: denk jij dat - als het AOW-systeem eenmaal is ingestort (aangenomen dat we geen maatregelen zouden nemen) - dat er zo 'snel' een volwaardig nieuw systeem is dat de huidige dertigers weer tegen 65 of desnoods 75 gebruik van kunnen maken? Persoonlijk ga ik er helemaal van uit dat niemand anders dan wijzelf (mijn man en ik) voor onze oudedag zullen moeten zorgen. Nu zal dat voor ons, hoogopgeleide tweeverdieners, heus wel lukken. Maar niet iedereen zit in die luxepositie.
rose
13 jaar geleden
Nou worden we met z'n allen ook weer niet zoveel ouder. De (rest)levensverwachting van een vijfenzestigjarige is de afgelopen zestig jaar maar met 2 tot 3 jaar gestegen. Dat valt eigenlijk wel mee. Bovendien hebben veel baby-boomers in het verleden nogal wat slechte gewoontes gekoesterd, dat zou ze nog op kunnen breken. En instorten zal het aow systeem niet. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het met je mee. Het zou kunnen lukken, maar dan lijkt wat langer doorwerken me wel noodzakelijk, net als een hogere arbeidsparticipatie.
rose
13 jaar geleden
Tja, dat langer doorwerken, ik ben nog steeds niet overtuigd dat dat gaat werken (npi), aangezien, zoals je zal aangeeft, de arbeidsparticipatie boven de zestig nu al zo laag ligt. Dat zie ik ze nog niet oplossen. Zelf zou ik er denk ik niet zo'n probleem mee hebben, ik heb een leuk beroep en een leuke baan (zou ik die over vijftien jaar nog hebben?), dat hou ik wel twee jaar langer vol.
Omdat wij geen Frankrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 60 en ook 62 erg onrealistische leeftijden zijn,om met pensioen te gaan en wij als Nederland(ers) wel realistisch zijn.