Wat is "selectiefunctie" in de politiek?

Ik heb een toets over maatschappijleer. er staat een stukje over de functies van politieke partijen.
er staat dat politieke partijen een aantal belangrijke taken in onze democratie hebben zoals:
-integratiefunctie
-informatiefunctie
-participatiefunctie
-selectiefunctie.
achter elke functie staat uitgelegd wat het ongeveer inhoud, maar er staat altijd wel wat onbelangrijke informatie in.

achter selectiefunctie staat dit:
Mensen die in de politiek willen, doen dat meestal via een bestaande partij of ze richten er zelf een op.
vaak worden ze eerst gemeenteraadslid en klimmen dan langzaam op tot kamerlid, fractievoorzitter of minister. zonder politieke partij is het niet goed mogelijk om gekozen te worden.

er hoor uitgelegd te worden wat de selectiefunctie is, maar er staat eigenlijk gewoon een verhaaltje, en niet wat de selectiefunctie is van politieke partijen.
kan iemand mij uitleggen wat de selectiefunctie van politieke partijen is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen heeft weleens ideeen die (waarvan hijzelf denkt dat) goed zouden zijn om te laten gelden over een groot gebied (een land/staat).
Maar als je daar alleen in staat en niemand is dezelfde mening toegedaan zal het moeilijk zijn om je beleid uitgevoerd te krijgen.
Daarnaast zal het goed mogelijk zijn dat veel meer mensen een zelfde mening toegedaan zijn. Maar pas als zij zich organiseren tot één geheel (een politieke partij) met een programma is het mogelijk om daar op te stemmen. Want groeperingen die heel erg versplinterd zijn of die alleen uit individuen bestaat valt ook moeilijk in te schatten waar je op kunt stemmen. Maw gebundelde krachten/meningen trekt aan.
Dus meningen die of te weinig weerklank vinden of te weinig georganiseerd zijn, zullen buiten de boot vallen en in die zin is er dus een selectie.

Antwoorden (1)

Politieke partijen zijn in principe verenigingen (net zoals de voetbalclub dat is) met een politiek doel.
Uitzondering is de PVV, dat is een beweging en heeft alleen aanhangers.

Daarom heeft een politieke partij leden die ook contributie betalen. Die ledenclub bestaat uit allerlei mensen van allerlei pluimage.
Daarbinnen zijn er actieve leden en niet actieve leden.

Niet actieve leden zijn leden die lid zijn omdat zij de partij willen steunen of er sympathie voor hebben.

Actieve leden zijn die leden die zich daadwerkelijk inzetten voor hun partij en zich op allerlei gebied laten gelden. Daartussen zitten ook mensen die bestuurlijke functies ambiëren, hetzij binnen de partij, hetzij in het algemeen lokaal of landsbestuur.

Het is aan de partij om uit te maken wie welke functie mag gaan uitvoeren. Daartoe wordt op ambitie, loyaliteit en bestuurlijke ervaring geselecteerd uit de kring van actieve leden.
Niet iedereen is geschikt om zware verantwoordelijke functies aan te kunnen terwijl de ambitie of kennis van zaken misschien wel aanwezig is.

Daarom selecteert de partij mensen die bepaalde voor de functie benodigde kwaliteiten bezitten en liefst ook charismatisch zijn. Dat komt de populariteit van de partij weer ten goede.

De partij selecteert dus sterke, geschikte mensen uit hun club om het land op allerlei bestuurlijke en politieke posten te dienen en voorkomt daarmee dat allerlei onbekwame lieden die posten kunnen bezetten waarmee grote ongelukken kunnen gebeuren. De partij neemt daar ook de verantwoordelijkheid voor.

Dat selecteren kan gebeuren op voordracht van andere leden van een te selecteren lid of bij stemming in de fracties van de afdelingen. Het te selecteren lid wordt ook altijd gescreend, dwz nagetrokken op zijn verleden.

Dat is dus de selectiefunctie van een partij.