Kan ik in hoger beroep gaan tegen een agent die alleen is? hij bekeurde me voor door rood terwijl het stoplicht niet rood was.

ik ben laatst door een agent aangehouden voor rijden door rood met mn fiets. ik had haast voor de trein dus ik stribbelde niet tegen. maar de agent was in zijn eentje. en hij zag me van de zijkant dus hij kon het stoplicht niet zien. als ik kan zeggen dat ik zeker wist dat het licht net op oranje ging toen ik het passeerde dan is het toch zijn woord tegen dat van mij? ik ben trouwens 17 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Als je niet met beeldmateriaal kunt aantonen (of met getuigen) dat het stoplicht oranje was denk ik da het niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Je kunt wel bezwaar aantekenen tegen de bekeuring.
De kans dat jij echter gelijk krijgt is nihil.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je gaat in hoger beroep tegen een uitspraak van een rechter.
Die heeft vast deze bekeuring niet uitgedeeld. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan binnen zes weken na ontvangst van de acceptgiro voor de betaling van de bekeuring bezwaar aantekenen tegen de boete. Ben je het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kan je binnen zes weken in beroep gaan bij de rechter: de zaak laten vóórkomen. Dit is een deel van de tekst van de website www.rechtspraak.nl:

Bent u het niet eens met de bekeuring die u heeft gekregen?
• U kunt binnen 6 weken bezwaar maken. In de brief bij de acceptgiro staat wat u precies moet doen.
• Doet u dit niet of niet op tijd, dan moet u de boete gewoon betalen.
Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaar?
• U kunt binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechter.
Antoni
11 jaar geleden
Je kunt het laten voorkomen, ik denk niet dat je bij voorbaat verloren hebt. Als uit jullie verklaringen blijkt dat de agent direct kon zien dat je door rood hebt gereden, dan is er wel kans dat je het wint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje sneu voor je.
Nou is het zo dat een politieambtenaar 'n ambtseed heeft afgelegd die inhoudt dat de politieagent belooft integer te zijn en de wet onbevooroordeeld zal handhaven.
Daarom hoeft een politieman/vrouw ook niet met meerderen te zijn om een strafbaar feit vast te stellen.
De waarneming van één politieambtenaar volstaat al om een proces verbaal op te maken.

Deze eed telt voor de rechter zwaar.
De rechter gaat er daarom in een proces altijd vanuit dat wat de politieman gezien en opgeschreven heeft ook waar is. Dat moet ie ook wel anders heeft die hele eed geen zin.
Dus een eventueel verweer op deze grond sneuvelt direct bij de rechter.

Als je dit voor laat komen dan zal de officier van justitie altijd het verslag (proces verbaal) van de betreffende politieman/vrouw onvoorwaardelijk verdedigen en de rechter vertellen dat de opgelegde boete terecht is.
De rechter volgt in 10 van de 10 gevallen dan de officier en jij wordt veroordeeld.

Maar, aan de andere kant is een politieagent ook maar een mens en kan foute inschattingen/ waarnemingen maken.
Dan is het zaak daar een of meer tegen getuigen voor te hebben die onafhankelijk van elkaar kunnen en willen verklaren dat het stoplicht nog niet rood was toen jij daar door heen fietste en/of dat de bewuste agent zodanig stond dat hij dat helemaal niet kon zien.
Dan zal de rechter daar gevoelig voor zijn en zonodig de verbalisant (de politieagent die jou beboet heeft) oproepen voor een nadere verklaring.

Maar je snapt al, die agent blijft bij zijn standpunt en zal tegenspreken dat hij het niet goed gezien heeft of verklaren dat de hulplichten die op ieder stoplicht zitten en rood aangaven voor hem wel zichtbaar waren..

Net als in het voetbal, waar scheidsrechters soms grote blunders maken met soms wrange gevolgen, zo loopt het ook soms in de rechtspraak.

Het enige dat je wel mee hebt is dat je nog minderjarig bent en daarom de boetebedragen meestal de helft zijn van wat een volwassene zou moeten betalen.

Voor laten komen zou ik doen als je zeker bent van je zaak, al was het maar voor de ervaring van hoe het recht werkt.
Als minderjarige hoef je niet bang te zijn voor hoge proceskosten, die zijn voor de staat.
En een advocaat heb je ook niet nodig, je verdedigt gewoon jezelf.
Rechters zijn over het algemeen aardige wezens hoor, officieren van justitie vaak wat minder, die willen alleen maar hun gelijk halen.

In ieder geval een heel leerzame ervaring hou je er wel aan over....