Wat gebeurd er in het geval van een staatsbankroet met de goudvoorraden van het land? Heeft de staat daar nog beschikking over? Wie beslist er over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dan verhuisd het goud naar de schuldeisers.
ronron1212
12 jaar geleden
Er wordt de laatste tijd wel vaker gesproken over landen die failliet zouden kunnen gaan, maar zo simpel ligt dat niet. Juridisch mag je die term ook niet gebruiken.
Als een persoon of onderneming failliet gaat (failleert) wijst de rechter een curator aan die de boel afwikkelt, er wordt beslag gelegd op de bezittingen, de gefailleerde mag geen zaken meer doen etc. Maar er is geen rechter die bevoegd is dat over een land uit te spreken natuurlijk. Als bv Griekenland zijn schulden niet meer kan (of wil) betalen heb je gewoon pech, en met politieke druk - of een militaire interventie (eufemisme voor oorlog) - kun je proberen er nog iets van terug te halen.
Rusland b.v. had veel geld geleend, maar na de revolutie van 1917 kon je daar gewoon naar fluiten. Het nieuwe regime voelde zich niet verplicht dat af te lossen.
Ik verwacht overigens dat ook het nieuwe regime van Libie de Russen niet gaan betalen voor de miljarden die zij in Libie in de olie-industrie investeerden. Dan kan een russische rechter het land Libie wel failliet verklaren, maar wat is daarvan het effect? Helemaal niets.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...weet niet of het klopt, maar ik heb elders gelezen dat een staat minder rente op de staatskredieten hoeft te betalen hoe hoger de goudreserves zijn. Dan is het vreemd als er niets over afgesproken zou zijn met de kredietverstrekker.