Kan ik een aanvullende uitkering in het onderwijs krijgen?

vorige week kreeg ik een brief waarin stond dat ik mogelijk een aanvulling op mijn ww-uitkering kan krijgen.
Ik heb 3 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt. 2x een jaarcontract als hbo'er en daarna vanaf november tot augustus een contract als mbo'er.
deze regeling is mij volslagen onbekend. Ik kan nergens de voorwaarden etc. vinden.
Na een telefoongesprek met de instanties werd ik niet veel wijzer. Wel dat ik als hbo'er die in een mbo-functie gaat werken een aanvullende uitkering had kunnen aanvragen. Maar bij wie is mij nog steeds onduidelijk. Of ik deze uitkering ook achteraf kan aanvragen en bij wie konden ze me ook niet vertellen.
Kunt u mij de goede weg op helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij bedoel je de garantiedagloonregeling. Zie de site van het UWV:
"Was u werkloos en bent u gaan werken in een baan met een lager loon? En bent u nu opnieuw werkloos? Dan krijgt u meestal ook een lagere uitkering omdat u een lager dagloon heeft. Maar soms krijgt u toch een WW-uitkering die net zo hoog is als uw eerdere uitkering. Uw uitkering wordt dan berekend met het oude, hogere dagloon dat wij gebruikten voor uw vorige WW-uitkering. Dit is het garantiedagloon."
Bron: http://www.uwv.nl/zoekresultaten/particulieren/antwoord.aspx

Op de site van het UWV staan ook de voorwaarden beschreven. Het komt erop neer dat je binnen twee jaar na je eerste ontslag bent gaan werken in een baan met lager loon (dus om werkloosheid te voorkomen) dat je als je dan binnen drie jaar opnieuw werkloos wordt, je recht hebt op een WW-uitkering die gebaseerd is op je eerste dagloon. Het hogere loon dus.

Dat gaat dus niet over dat je tóen een aanvullende uitkering aan had kunnen vragen: als je werkt, heb je namelijk geen recht op WW. Tenzij je veel minder werkt dan je zou willen, maar dan houd je natuurlijk gewoon de sollicitatieplicht om meer werk te zoeken. WW kun je ook in principe niet met terugwerkende kracht aanvragen. Misschien dat wél je uitkering nu met terugwerkende kracht verhoogd kan worden als je inderdaad recht hebt op de garantiedagloonregeling, maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Dit is iets wat je bij het UWV zult moeten bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik zal het verder uitzoeken.

Andere antwoorden (1)

Daar moet je voor bij het UWV zijn. Met kopieën van je salarisstroken van november tot en met augustus. Je hebt inderdaad recht op aanvulling als je die tijd minder verdiend hebt dan je deed als HBO'er. Maak een afspraak met jouw contactpersoon bij het UWV.
Amadea