Er wordt veel gesproken over hoge benzineprijs, maar waarom is de benzineprijs zo hoog als een vat ruwe olie laag is?

Een eindeloze discussie die lijkt verdwaalt te zijn in oneliners en de schuld neer te leggen bij onrust in het midden oosten, vraag vanuit china, dalende reserves, verhoogde belastingen, kwartje - 10 EUR cent, van Kok...maar laten we even nadenken. Ongeveer 2 jaar geleden was de prijs per vat ruwe olie 145 USD, tegenwoordig ligt dat zo rond de 95 USD. Gelet op het valutaverschil EUR/USD, is daar een additionele impact voor markt binnen Europa. Dus de inkoopprijs pre raffineren door Oliemaatschappijen is in verhouding nog steeds gedaald. Echter de prijs aan de pomp is verhoogd. Dit kan niet door belastingen komen aangezien deze een percentage zijn (buiten kwartje van Kok). De onrust in het midden oosten is eigenlijn verbeterd sinds twee jaar geleden - Syria daargelaten - De vraag uit China is gedaald mbt vertraging economische groei...dus, dan blijft het raffineerproces over? Of mis ik iets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vrees dat er gewoon mensen zijn die hier erg rijk aan worden. En die zitten ergens in de handel tussen het kopen van de ruwe olie en verkoop aan de consument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zijn de mensen die hier rijk van worden dan niet ook consument? Klinkt dubbel. Het zou impliceren dat oliemaatschappijen er dus geld aan verdienen - wat zo is. het verdienmodel zou dan verder verschoven zijn van 'aan de pomp' naar 'voor de pomp'. Neemt nog steeds niet weg dat het lijkt dat de verhoging van de prijs aan de pomp niet in relatie staat is met de veranderingen in de prijs van ruwe olie - die weer bepaald wordt door onrust, vraag-aanbod, emotie, handel -... Het laatste wordt wel iedere keer naar voren gedragen alszijnde het! argument van de hoge prijs (naast belastingen - maar nogmaals; die zijn de laatste 2,5 jaar niet veranderd dus zouden theoretisch los staan van de verschuivingen (niet van de prijs) en verhogingen in de laatste 2,5 jaar).

Antwoorden (2)

mijn inziens is het zo dat bij elke mogelijke onrust de prijs met 5 cent/liter verhoogt wordt.
op het moment dat de onrust weer gedaald is laten ze het dan met 2,5 cent zakken.

op die manier blijft de prijs stijgen.
Tevens Is het volgens onderzoek gebleken dat er geen illegale prijsafspraken tussen de leveranciers zijn. Het zullen dan wel legale prijsafspraken zijn.

maar je hebt gelijk de prijzen zijn onzinnig hoog.
Zolang de consument een product blijft kopen zal dit geen problemen opleveren, pas als de consument op iets anders over stapt kan het anders. Maar wij zijn verslaafd aan olie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je mist iets, namelijk de accijns. Deze belasting maakt het overgrote dele uit van de benzineprijs.

Verder is aardolie een zogenaamde commodity (een goed dat verhandeld wordt op de wereldmarkt) en de prijs dus niet zozeer te maken heeft met vraag, aanbod en productie, maar met 'gevoelens' op de beurs. Er hpeft maar iets van röring te zijn - dreiging van een oorlog, instabiliteit in een olieproducerende regio, een crisis - of de prijzen schieten omhoog, zonder dat de absolute kostprijs om het spul uit de grond te halen daar iets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen, bedankt voor je antwoord, accijns valt onder de noemer van de genoemde belastingen in mijn vraag. Ik ben bekend met de ruwe olie handel, de 'gevoelens' kunnen echter niet het genoemde prijsverschil bepalen. De kostprijs per verhandeld vat olie is gedaald t.o.v. 2,5 jaar geleden. De winning en exploitatie van bronnen zitten in de prijs verdisconteerd van een verhandeld vat ruwe olie. De belastingen zijn ongewijzigd gebleven maar de prijs aan de pomp is wel omhoog.