Mag een nederlandse kinderrechter een OTS + UHT uitspreken over een kind wat niet in nederland woont?

Stel een kind in afghanistan word niet goed behandeld, mag een nederlandse rechter dan OTS + UHT uitspreken en het kind in een nederlands pleeggezin laten plaatsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet uhp (uithuisplaatsing)?

Het beste antwoord

De Nederlandse rechter heeft op basis van artt. 1-12 Rv geen rechtsmacht om een dergelijke uitspraak te kunnen doen omdat het in deze zaak alleen draait een kind in Afghanistan en dus sprake is een volledig een interne aangelegenheid van Afghanistan zelf. Zie ook artikel 5 Rv waarin is bepaalt dat de Nederlandse rechter geen rechtsmacht heeft in zaken betreffende de ouderlijke verantwoordelijkheid indien het kind zijn verblijfsplaats niet in Nederland heeft, tenzij er sprake is van een verbondenheid met de rechtssfeer van Nederland.

Dit is anders in het geval van bijvoorbeeld overeenkomsten waarop het Nederlandse recht van toepassing is of schadetoebrengende feiten die in Nederland hebben plaatsgevonden. Wel bestaat de mogelijkheid voor de Nederlandse rechter om recht te spreken wanneer een gerechtelijkse procedure buiten Nederland onmogelijk blijkt op grond van artikel 9 onder b Rv, maar dit is hoogstwaarschijnlijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij moet een Nederlandse rechter zich aan de Nederlandse wet houden, en oordelen over Nederlandse ingezetenen. Pas een internationaal hof zal zich over buitenlandse aangelegenheden mogen buigen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft geen Nederlandse ingezetene te zijn om onder de Nederlandse jurisdictie te vallen. Ook een buitenlander die een misdrijf pleegt op Nederlandse bodem kan hier vervolgd worden.
jc54
14 jaar geleden
Klopt, ik bedoelde hiermee, dat een Nederlandse rechter geen recht mag spreken over buitenlnders die in hun eigen land verblijven en daar een misdaad hebben begaan. Dit was ook de strekking van de vraag..........
Neen, dat lijkt mij niet! Een Onder Toezicht Stelling of een uit huis plaatsing geldt alleen voor Nederlandse staatsburgers. Overal in deze wereld zie je dat kinderen mishandeld en misbruikt worden. Dit is natuurlijk héél erg. Maar ik denk dus niet dat het ter competentie van een Nederlandse rechter is om deze kinderen in een Nederlands pleeggezin te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen in Nederland met een buitenlandse nationaliteit kun je gelukkig ook onder toezicht stellen. De rechtsmacht wordt bepaald door de gewone verblijfplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pedro: Dit is een correcte toevoeging
Nee, natuurlijk niet. In Afghanistan geldt de Afghaanse wet, de Nederlandse wet geldt voor Nederland. Anders zou het ook een zooitje worden, als andere landen hun rechtspraak gaan toepassen op andere landen.