Hoe heeft IJsland zich uit de economische crisis gehaald?

IJsland was bankroet. Is dit land vandaag terug uit haar crisis geraakt? Of op welke manier tracht zij daar uit te geraken (simpel uitgelegd)? Is dat een goeie manier? Kan de Europese Unie - met landen als Griekenland op kop - daar iets van leren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
De IJslanders dachten eerst aan zichzelf. Voor een bail-out van hun zwaargetroffen banken was geen geld, dus die lieten ze – met een schuld van 85 miljard dollar – omvallen. Vervolgens nam het land razendsnel een noodwet aan die bepaalde dat de tegoeden van gewone IJslanders bij banken als eerste moeten worden uitbetaald. Dit gebeurde nog voordat andere (buitenlandse) schuldeisers – waaronder de Icesave-spaarders – konden aankloppen. Daarnaast sloten de banken een deal met de regering om huishoudens een groot deel van hun schulden kwijt te schelden. Ook werd de IJslandse kroon gesteund en werden aan buitenlandse valuta gekoppelde leningen verboden. De val van de kroon had een bijzonder gunstig effect op de export.

Antwoorden (1)

Al met al laat het voorbeeld van IJsland zien dat er een andere, betere weg is om met de crisis om te gaan dan de meeste Westerse landen hebben gevolgd. In IJsland liet men de banken failliet gaan. Dat is weliswaar zuur voor de crediteuren van die bank, maar dat is nu eenmaal inherent aan het faillissement van een private instelling. De spaarders die ervoor kiezen om hun spaargeld bij een risicovolle bank te stallen, moeten ook maar op de blaren zitten als het misgaat. Bovendien blijkt de schade voor veel crediteuren erg mee te vallen, omdat de failliete boedel meer waard blijkt dan gedacht. Omdat IJsland in tegenstelling tot andere probleemlanden nog zijn eigen munteenheid had, kon de munt devalueren waardoor IJsland via export en toerisme weer geld kon verdienen. De veroorzakers van de crisis – bankiers en politici – werden niet met gouden handdrukken naar huis gestuurd, maar voor de rechter gebracht. En last but not least wordt de grondwet herschreven om een financiële crisis te voorkomen. De bevolking heeft harde direct-democratische rechten in handen om de politiek tot de orde te roepen als deze daar zelf niet meer toe in staat blijkt.

wil je een veel uitgebreider verslag lezen(hier te weinig plaats) open dan onderstaande bron:
http://www.aardespiegel.nl/artikelen/hoe-ijsland-uit-de-crisis-komt/
fremar