Heb je als burger recht op inzage in financien van je gemeente? Subvraag: En heb je het recht in bezwaar te gaan tegen bv nieuwe 'kunstwerken''

Ik val elke keer weer met mijn kin op mijn schoenen wanneer ik hoor dat in mijn stad weer een nieuw ''kunstwerk'' gaat komen, een verkeerssituatie onnodig word gewijzigd (en dan vervolgens weer ongedaan gemaakt) of het centrum een grootse metamorfose zal ondergaan. Ik vraag me dan af; als er zoveel geld over is, is het dan niet een idee om daar wat nuttigers mee te doen? Ik erger me hier kapot aan. Vooral omdat ik het echt niet begrijp.
Ik zeg: Lizzzy for president!:p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
13 jaar geleden
leuke avatar heb je lizzzy!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de goede orde: een kunstwerk is een brug of een rotonde geen schilderij of standbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doelde toch meer op kunst dat op openbare/ gemeentegrond word geplaatst. Alles wat bedoeld is voor het oog. zgn landschapverrijking danwel vervuiling, dus ook standbeelden. Een brug of rotonde zie ik meer als onderhoud van wegen.

Het beste antwoord

2 keer ja!

Je hebt recht bezwaar te maken tegen plannen voor
verkeerssituaties en kunstwerken, en je hebt ook het recht van inzage in de inkomsten en uitgaven van een gemeente.

De praktijk is wel, dat als je in je eentje bezwaar gaat maken tegen een kunstwerk, je nauwelijks kans maakt.
Maar doe je dat met een groep mensen, uit je wijk, dan maak je veel meer kans.

In iedere gemeente kun je contact opnemen met Burgemeester en Wethouders. Via email of spreekuur.
Zelfde geldt voor leden van de gemeenteraad.

Alle plannen die een gemeente heeft, worden overigens ook aangekondigd, in een gemeente- of wijkkrantje, of gewoon via de website. Dat is niet voor niks. Zo kun je in de gaten houden, wat de gemeente allemaal van plan is, en kun je tijdig bezwaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee ik denk niet dat je daar inzage in krijgt
als zoiets gebeurd dan is het al goed gekeurd door B en W en door de gemeenteraad

Als 1 van die partijen het onnodig vind gaat het niet door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een Wet Openbaarheid van Bestuur. (WOB)

Uitleg Wob-verzoeken

In de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) wordt de toegang tot informatie bij bestuursorganen geregeld. Het uitgangspunt is dat informatie van de overheid openbaar is, tenzij één van de uitzonderingsgronden van de Wob van toepassing is.

Iedereen kan bij een bestuursorgaan met een beroep op de Wob informatie opvragen over een bepaalde bestuurlijke aangelegenheid. Wanneer zo'n verzoek wordt gehonoreerd, zal in principe op deze website de verstrekte informatie over beleidsdossiers beschikbaar komen, behalve wanneer het gaat om individuele dossiers van natuurlijke of rechtspersonen.

Wob-verzoek indienen
Wilt u zelf een Wob-verzoek indienen? Dat kan per e-mail (djz-br@minbuza.nl) of per brief (Postbus 20061, 2500 EB Den Haag) doen. Hier zijn geen vormvoorschriften voor. Uw gegevens worden behandeld conform de Wet bescherming persoonsgegevens.

Honorering van Wob-verzoeken
De minister kan een verzoek honoreren of (gedeeltelijk) weigeren. De stukken die de minister heeft verstrekt, kunt u via deze pagina's inzien. Sommige stukken die zijn verstrekt, zijn niet via deze pagina's in te zien omdat ze niet digitaal beschikbaar zijn.

Vragen
Heeft u vragen over een bepaald Wob-verzoek? Neemt u dan contact op met persoon of afdeling die staat vermeld bij het betreffende Wob-verzoek.

Algemene vragen kunt u stellen aan de Wob-contactpersoon via het secretariaat van de directie Juridische Zaken, afdeling Bestuursrecht.

E-mail djz-br@minbuza.nl
Telefoon +31 70 348 41 97
Fax +31 70 348 43 98

Toegevoegd na 32 minuten:
Door alert te zijn dmv te lezen in kranten etc is er een
aankondiging van een plaatsing, verandering, sloop,
bomenkap, lozing oppervlaktewater etc, en daarop kunt u bezwaar aantekenen
met de Hinderwetvergunning als iets strijdig is met een bestemmingsplan of andere situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd bezwaar maken tegen de bouw van iets. In de huis aan huis bladen staat meestal een overzicht met voorstellen. Burgerraadslieden kunnen je helpen bij het indienen van een bezwaar. Gewoon even na vragen op het gemeente huis.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb net even op de site van mijn eigen gemeente gekeken en ik kan de begroting voor 2010 tm 2014 gewoon downloaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan inderdaad via de Wet openbaarheid van bestuur. Maar inzage in de financiën is best uitgebreid dus moet je specifiek zijn om niet van het kastje naar de muur te worden gestuurd.

Als het je om de begroting te doen is dan is deze al openbaar doorgaans. Er is een heel project dat uitlegt hoe je kunt beslissen of de Wob de oplossing is en hoe je dan moet wobben. Dat heet de Woberator.