Kan je als wajonger studiefinanciering ontvangen?

Ik ben 70-100% afgekeurd en heb daarom een volledige Wajong uitkering.
Nu is het zo dat ik al 4 jaar studiefinanciering heb ontvangen. Mijn verzamelinkomen was door de wajong meer dan de bijverdiengrens. (Kom ik nu achter)

Kan ik nu een dikke rekening ontvangen van het duo? Of valt daarin nog wat te regelen?

Daarnaast heb ik nu alleen een reisproduct van het duo maar de bijverdiengrens geld nog steeds. Ook heb ik dit jaar dus weer een Wajong uitkering. Zijn mijn studiekosten aftrekbaar van het verzamelinkomen omdat ik geen geld ontvang van het duo maar wel een reisproduct heb?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als ik straks een fikse boete kan betalen dan ga ik nu alvast sparen voor de afgelopen 4 jaar.... :-(

gr. Sietske

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Je kunt als Wajonger studiefinanciering ontvangen, maar inderdaad telt je uitkering dan als bijverdienste onder de regels van DUO. Dat betekent dat je - om problemen te voorkomen - op tijd je studiefinanciering stop had moeten zetten.

Belangrijk is ook om te weten of het gaat om de oude of de nieuwe Wajong. Als je behalve al vier jaar studiefinanciering ook al (minstens) vier jaar Wajong ontvangt, dan zou je onder de oude Wajong vallen, dus de Wajong die gold voor mensen die vóór 1 januari 2010 al Wajong hadden. In de nieuwe Wajong wordt de hoogte van de uitkering namelijk aangepast zodra je dagonderwijs gaat volgen waarbij je recht hebt op studiefinanciering. Een volledige Wajong-uitkering (80-100% arbeidsongeschikt, 70-100% bestaat niet) bedraagt je uitkering meestal 75% van het minimum(jeugd)loon. Als je onder de nieuwe Wajong studiefinanciering ontvangt, ontvang je in plaats van die 75% van het WML, slechts 25%. De oude regeling had namelijk tot gevolg dat studenten met een Wajong-uitkering aanzienlijk meer te besteden hadden dan niet-gehandicapte studenten, wat natuurlijk ook weer niet de bedoeling is.

Als ik er dus even vanuit ga dat je onder de oude Wajong valt, dan is het inderdaad zo dat je op den duur over die bijverdiengrens heen zit, en dan geen recht meer hebt op studiefinanciering. Als bij jou de studiefinanciering niet tijdig is stopgezet en je dus geld hebt ontvangen waar je achteraf gezien geen recht op had, dan zul je dat inderdaad terug moeten betalen. Hoe DUO daar precies mee om gaat weet ik niet, je kunt natuurlijk altijd overleggen of je in termijnen mag betalen, of kijken of het mogelijk is dat je pas na je studie terugbetaalt, net zoals met een lening dus.

Voor de aftrekbaarheid van je studiekosten voor de inkomstenbelasting kun je het beste overleggen met de belastingdienst, maar ik denk niet dat je deze kosten op kunt voeren. Je hébt namelijk formeel wel recht op studiefinanciering, maar omdat je een te hoog inkomen hebt, komt dit niet tot uitbetaling. Ik vermoed dat de kosten dan niet aftrekbaar zijn, maar weet dit niet zeker. Als ik er nog iets over vind, zal ik dat nog aanvullen. Maar hoe dan ook kun je dit natuurlijk het beste navragen bij de belastingdienst zélf, bijvoorbeeld door een brief te schrijven aan de inspecteur (op de mensen van het callcenter zou ik niet vertrouwen in dit geval, al was het maar omdat zij - i.t.t. de inspecteur - geen beslissingsbevoegdheid hebben).

Toegevoegd na 3 uur:
Zie reactie mbt aftrekbaarheid kosten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie deze bron: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2012_ib2751t22fd.pdf voor aftrekbaarheid studiekosten. Je kunt de méérkosten van je studiekosten wel aftrekken, maar inderdaad is de aftrek van de normbedragen hetzelfde als wanneer je wel gewoon studiefinanciering zou hebben ontvangen. Er is in jouw geval sprake van een "nullening", waarbij je dus wel recht hebt op stufi, en ook een studentenreisproduct hebt, maar je puur geen studiefinanciering ontvangt omdat je een te hoog inkomen hebt. In dat geval zijn de regels over het aftrekken van studiekosten gelijk. Overigens mag je studiekosten sowieso alleen maar aftrekken als je bezig bent met een studie die te maken heeft met je toekomstige beroep. Dus als je zo arbeidsongeschikt bent dat het niet de verwachting is dat je ooit (gedeeltelijk) kunt werken, weet ik eigenlijk niet of je deze kosten ook op deze manier af mag trekken. Ook dat lijkt me een goede vraag voor de inspecteur. Overigens hoef je volgens mij alleen een boete te betalen als je onterecht een OV-kaart zou hebben gehad. Daar heb je nog wel recht op, toch? Dan hoef je bij mijn weten alleen de onterecht ontvangen studiefinanciering terug te betalen, en geen boete daar bovenop. Of heb jij al bericht gekregen van DUO dat er wel sprake is van een boete?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al een volledig antwoord. + Nog een duidelijke bron: http://www.eigenboontjes.nl/leren/studiefinanciering_en_wajong