Wat heb ik allemaal nodig om mijn buitenlands huwelijk bij de gemeente in het GBA te laten registreren?

Moet ik mijn trouwakte ook laten vertalen vanuit het Engels of alleen legaliseren? Moet ik ook mijn vrouws geboorteakte legaliseren en meebrengen etc? Mijn vrouw is Canadees en woont niet in Nederland/heeft geen Nederlandse papieren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Registratie van een buitenlands huwelijk kan alleen in Den Haag, niet bij je eigen gemeente. Dit heb je nodig:
een afschrift van de buitenlandse huwelijksakte/buitenlandse akte van geregistreerd partnerschap met een verklaring dat het afschrift gelijk is aan het origineel (gewaarmerkt). Het afschrift mag ouder zijn dan 6 maanden. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een bewijs Nederlanderschap van een of beide partijen. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.
een kopie paspoort van de partner zonder Nederlandse nationaliteit.
een origineel, volledig gewaarmerkt afschrift van de geboorteakte van beide partners. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een ondertekend verzoek tot inschrijving van verzoeker.
een kopie van het paspoort of identiteitsbewijs van de verzoeker (als dit iemand anders is).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het buitenlandse huwelijk komt op grond van het op 14 maart 1978 te ’s-Gravenhage tot stand gekomen Verdrag inzake de voltrekking en de erkenning van de geldigheid van huwelijken (Trb. 1987, 137) voor erkenning in aanmerking. Erkenning geschiedt door het buitenlandse huwelijk in te laten schrijven in het huwelijksregister van de burgerlijke stand in Den Haag. Daarna wordt het geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie. Als je het huwelijk niet laat inschrijven, kun je grote problemen krijgen als je onverhoopt wil scheiden.