hoe zwak/sterk is het Nederlandse leger vergeleken met het Amerikaans leger?

en hoe zit het met het verschil in de technologie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Zijn veel cijfers over te vinden op het internet. Zo nu en dan noemen de bronnen verschillende cijfers, maar van een miljardje of een peleton meer of minder liggen jij en ik niet wakker. En er zal ook best wat informatie geheim zijn, hoewel dat nu veel minder speelt dan in de koude oorlog.

Vergeleken met het Amerikaanse leger is het Nederlandse leger "zwak". Dat valt alleen aan te tonen aan de hand van cijfers.

Militairen VS - 1,4 miljoen
Nederland - 53.000
Om het een beetje simpel te houden, laat ik de reservisten even weg. Alleen al in het Pentagon (een van de grootste gebouwen ter wereld) werken 26.000 mensen.

Uitgaven VS: 700 miljard
Nederland 7.6 miljard

Grappig genoeg staat Nederland wel in de top 15 met het aantal militairen per inwoner. (Israel nr. 1) Maar dat zegt meer over het aantal inwoners hier, dan het aantal militairen ;-)

En voor wat betreft de technologie: wij zijn hier in Nederland echt niet bezig met een ruimteschild of het ontwerpen van nieuwe tanks of zo. Hebben we gewoon het geld niet voor, en als we zoiets doen, doen we het in EU verband. Het lijkt mij wel duidelijk: ik denk niet dat er in de VS iemand rondloopt met de gedachte "hadden wij ook maar zo'n mooie tank of onderzeeboot zoals ze die in Nederland hebben". ;-)

De VS is nog steeds een beetje de politieagent van de wereld, en moet dus het leger op sterkte houden, en zorgen dat er moderne wapens zijn. (Afghanistan, Irak en straks wellicht Syrie of Iran). Nederland zit onder de paraplu (via de NAVO) van o.a. de VS, en kan het zich veroorloven relatief weinig aan defensie te besteden. Sterk leger is dus niet nodig, en de nieuwste technologische snufjes ook niet.