Als de burgemeester het hoofd van de brandweer is heeft hij dan ook een opleiding gevolgd die hiermee te maken heeft?

Of heeft hij mensen onder zich die hier verstand van hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, een burgemeester hoeft geen verstand van brandweerzaken te hebben. Een burgemeester weet ook niets over de mobiele eenheid, en wanneer en of die ingezet moet worden.

Waar een burgemeester verstand van heeft, is hoe hij zich moet omringen met goede adviseurs. Dàt moet hij dus heel goed regelen, want hij is uiteindelijk wel de eindverantwoordelijke.

Zo gaat het in de landelijke politiek ook. Een minster van Defensie hoeft zelf ook helemaal niet militair geweest te zijn, maar hij heeft wel een fijne neus voor het kiezen van de juiste adviseurs, waar hij echt op kan vertrouwen. Gaat er iets mis, dan gaat hij niet in de fout omdat hij te weinig van defensie-zaken afwist, maar omdat hij geen kans zag om zich goed te laten adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

Hij hoeft daat geen opleiding voor te hebben hij zich die daar verstand van hebben en de eigenlijke leiding hebben over het corps.
ronron1212
12 jaar geleden
Burgemeester word je (normaal gesproken) pas als je kunt organiseren en overleggen, en overzicht hebt in gecompliceerde situaties met veel tegengestelde belangen. Zodra je bent benoemd is er een trainingsprogramma om meer details van de brandweerorganisatie, de terminologie, de relevante wettelijke regelingen etc. te leren.
En natuurlijk beslist een burgemeester zelden alleen. Hij wordt geadviseerd door de brandweercommandant en de veiligheidsdeskundigen van het gemeentehuis.
Oftewel: hij richt zich meer op een ordentelijk besluitvormingsproces dan op het besluit zelf.
Voor een directeur van een wat groter bedrijf is dat overigens niet anders. Die weet ook niet precies wat er in de fabriek gebeurt.
Het antwoord op je vraag is dus: ja.
teusvh