Nee, daarvoor moet hij de grootste partij van de coalitie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De minister president komt altijd van een partij die in de coalitie zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De partij die de mp levert zit ook in het kabinet.

De andere partijen kunnen ook niet zomaar buiten de VVD om een coalitie vormen, als de VVD wint(meeste zetels) dan ligt het balletje ook bij de VVD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Als Rutte de grooteste is dan zal hij de eerste pogingen ondernemen om een kabinet te vormen.
lukt dat niet dan mag de volgende het proberen.

Die aprtij die als grootste in het kabinet gaat zitten al dan de MP leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rutten is als hij de verkiezingen wint het eerst aan zet. Als hij er niet in slaagt een regering te vormen die de steun heeft van het parlement dan is de tweede partij in groottte aan zet. Dan de derde en dan de vierde. Wie er in slaagt een regering te vormen wordt premier. In theorie kan zelfs Marianne Thieme premier worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste 20 jaar is het inderdaad zo geweest dat de grootste partij ook de minister president leverde.
Er staat echter nergens dat dat moet. De partij van de minister president hoeft ook niet in het kabinet te zitten, maar dat komt bijna nooit voor. (dat is pas 1 of 2 keer gebeurt)

Eerst wordt er een kabinet gevormd en dat kabinet bepaald wie de minister president wordt.
Verder is alles mogelijk.

(als iemand het hier niet mee eens is, graag een betrouwbare link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik kan nergens een kabinet vinden waarvan de MP niet uit een partij in dat kabinet komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik nu ook niet, dus laten we er voor het gemak maar van uitgaan dat ik hier een onwaarheid de wereld in heb geslingerd.
Maar er zijn geen regels voor de de benoeming. (dus het had wel gekund (hoewel onwaarschijnlijk) http://nl.wikipedia.org/wiki/Minister-president_van_Nederland
NRC Handelsblad woensdag maakt Pechtold duidelijk voor een kabinet van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks te zijn. Dat zou een variant zijn op de in 1994 gevormde eerste paarse coalitie van D66, PvdA en VVD.
Pechtold kiest niet voor het oude paars, maar voor ''hervormend'' paars. ''Ik wil geen verwarring. Als ik nu zeg GroenLinks en VVD en ik daag Cohen uit te vertellen of hij wil hervormen, dan denk ik dat ik duidelijker ben dan wie dan ook'', aldus Pechtold
voorkeur
Eerder hebben SP-leider Emile Roemer en zijn collega Femke Halsema van GroenLinks de PvdA ook al gevraagd een voorkeur uit te spreken voor een kabinet. Beide partijen willen na de verkiezingen van 9 juni graag regeren.
Cohen heeft volgens zijn woordvoerster al meerdere keren gezegd te hopen op een zo progressief mogelijke coalitie. Maar Cohen wil toch vooral een kabinet waarin de PvdA het grootste is.
Natuurlijk, Alexander Pechtold van D66 wil ten koste van alles een nieuw Paars kabinet. Dus vraagt hij vandaag in een interview in het NRC of de PvdA nu al zou kunnen kiezen voor zo’n kabinet.
Pechtold wil niets liever dan weer een periode zonder het CDA. Dan kan de samenleving onder Paarse dwang nog verder worden ontdaan van alle symbolen van christelijk geloof. Hoe diep zit de haat bij deze man? Waarom anders moet het CDA buitenspel? En voor de CU of SGP
Ouders mogen hun kinderen niet meer opvoeden zoals ze zelf willen, maar ze moeten naar scholen die door de dictatuur van D66 zijn goedgekeurd. Ouders mogen dan, via hun eigen scholen, niet langer zelf bepalen wat voor leraren ze wensen en wat voor moraal en wereldbeeld ze hun kinderen willen aanleren. Jammer, christelijke vaders en moeders, D66 heeft een ander plan voor uw kinderen. Vadertje Pechtold weet hoe het moet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke stem op D66 is een stem op de partij van de afgrond. De antichrist waart rond. Maar stemmen op andere partijen die Paars willen vormen, komen op hetzelfde neer. Groen Links en de SP staan ook garant voor de totale nivellering – niet voor meer democratie, niet voor meer vrijheid. Ik vertrouw ze voor geen cent.
Hun antipathie tegen het orthodoxe christelijk geloof is zo overweldigend duidelijk; eerst was de SGP aan de beurt; ze stonden te juichen toen het COC een paar kerken in Brabant te grazen nam; ze pleiten voor het om zeep helpen van de vrijheid van scholen, en daarna? Gaan ze daarna bekijken of de kerken zich wel houden aan hun verlichte moraal?