Waarom gaat de belastingdruk niet omlaag, als in de afgelopen jaren vele publieke voorzieningen zijn geprivatiseerd? (zorg, O.V., Post etc)

Toegevoegd na 13 minuten:
De overheid heeft vele publieke voorzieningen verkocht, marktwerking is het toverwoord.

Alleen als er zoveel publieke zaken verkocht zijn en de overheid er dus niks meer aan uitgeeft en of verdient.
Waarom merk ik dit niet als belastingbetaler? en wat is er gebeurt met het geldt dat hieraan verdient is?

Natuurlijk worden sommige onderdelen nog gesubsidieerd door de overheid (NS) maar dat neemt niet weg dat er over het algemeen vele instellingen geen overheidsinstellingen meer zijn, en dus geen financiele druk hebben op de overheid.

Graag duidelijke niet al te gecompliceerde uitleg. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat het geprivatiseerd wordt wil niet automatisch zeggen dat het minder geld kost. Nog steeds gaan er vele miljoenen per jaar naar de NS bijvoorbeeld.

Daarnaast kijkt de overheid in de besteding van haar middelen naar wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Soms zijn besparingen al ingeboekt op bezuinigingen, deze zijn dan dus nodig om een gat in de begroting dat ontstaan is te dichten. Ook zijn er elke kabinetsperiode weer nieuwe wensen om zaken aan te pakken of stijgen de kosten van bijvoorbeeld zorg, pensioenen, economische crisis e.d. Eventuele voordelen tgv de privatisering worden dus altijd weer ergens gebruikt, hetzij voor het realiseren van een bezuiniging, hetzij voor het dekken van hogere uitgaven op een ander vlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Pensioen niet wel de aow.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt gelijk ronron, al zou het me niet verbazen als de pensioenfondsen uiteindelijk weer bij de overheid terecht komen. die hebben er in de 'vette' jaren toch ook grote hoeveelheden guldens uitgehaald?