De gedeputeerde staten is het bestuursorgaan dat het dagelijks bestuur van een provincie vormt. De leden, gedeputeerden, worden gekozen door de Provinciale Staten voor een periode van vier jaar. Iedere gedeputeerde heeft zijn/haar eigen taakgebied(en). De Gedeputeerde Staten worden voorgezeten door de commissaris van de Koningin. Sinds maart 2003 is een gedeputeerde geen lid meer van de Provinciale Staten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedeputeerde_Staten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet direct een antwoord, want dat is er al. dit is meer een toegift. De provincie Limburg is een uitzondering. De commissaris van de koningin heet hier gouverneur en de provinciale staten heten daar het Limburgs parlement. Het provinciehuis (heel mooi complex langs de Maas) heet dan ook het gouvernement.
Het vroegere gouvernement aan de Bouillonstraat is altijd beschouwd als een Hollandse miskleun in het stadsgezicht.

even terzijde: in de vraag staat een fout; dat moet zijn :
gedeputeerde staten. klein foutje, maar toch !