Hoe zit het met de huidige politieke situatie in Birma?

Ik ben erg benieuwd hoe het nou zit in Birma. Je krijgt er weinig over te horen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In augustus 2003 werd het hoofd van de militaire inlichtingendienst, Khin Nyunt, tot premier benoemd. Hij beloofde de bevolking democratische veranderingen, maar daar kwam weinig van terecht. In oktober 2004 werd hij, na spanningen in de junta over democratische hervormingen, ontslagen als premier en in 2005 veroordeeld tot 44 jaar voorwaardelijke gevangenisstraf. Hij werd opgevolgd door Soe Win, militair en vertrouweling van Than Shwe, de feitelijke baas in Myanmar. De regering verhuisde naar de nieuwe hoofdstad Pyinmama, ongeveer 400 kilometer ten noorden van Yangon. Vlak daarbij liet de junta een nieuwe regeringsstad met een eigen vliegveld aanleggen, Naypyidaw. Op 27 maart 2006 werd daar voor het eerst de ‘Dag der Strijdkrachten’ gehouden, waarbij generaal Than Shwe nog eens benadrukte dat alleen het leger voor democratie in Myanmar kan zorgen.
In april 2008 publiceerde de regering een nieuwe grondwet, waarin een kwart van de zetels in het parlement aan de militairen toegezegd werd. In maart 2010 werd bekend gemaakt door de autoriteiten dat de nieuwe wet was aangenomen. Daar was een referendum over gehouden waar volgens de regering 92% van de bevolking vóór gestemd zou hebben.
Het militaire regime is zeer dictatoriaal, de bevolking wordt onderdrukt. Toch zijn er de laatste tijd positieve politieke ontwikkelingen. Zo kon oppositieleider Aung San Suu Kyi na verkiezingen toetreden tot het parlement en werden er politieke gevangenen vrijgelaten. Ook werden er wetten aangenomen die vrijheid van vergadering mogelijk maken en die dwangarbeid tegen gaan. Er geldt nog wel een wapenembargo, maar de andere sancties die de Europese Unie had ingesteld zijn opgeschort sinds 15 mei 2012.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er gloort hoop, al is het nog lang niet zo,als het zou moeten zijn.
Men is wat vrijer in het uiten van de mening en de mensen beginnen elkaar voorzichtig te vertrouwen.
Maar zo als in ons land (Nederland) zal het waarschijnlijk nooit worden.