waarom hebben de VS al die tijd het regime van Mubarak in Egypte gesteund?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eindelijk een goede vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha GoldEnten, klik ook efkes op die duim van je + voor de goede vraag van ramina...;-)

Antwoorden (7)

Omdat de Mubarak een soort van ingang was voor de VS naar andere staatshoofden in het midden oosten. Mubarak was een van de weinige presidenten van het midden oosten die wel met Amerika wilde praten, en op die manier was dat ook gunstig voor Amerika. Andere landen zoals Isreal, Jemen of Iran willen liever geen contact met de VS. Dus vandaar dat de VS Mubarak min of meer heeft gesteund omdat ze bang zijn dat als hij zijn macht verliest de moslimbroeders aan de macht komen en dan kan Amerika het wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Israel heeft juist heeeeeel goede banden met de VS. Maar verder klopt het wel.
Een antwoord,eigenbelang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verenigde Staten hebben er belang bij dat landen in de regio waar veel olie in de grond zit stabiel zijn. Dan sluiten ze de olietoevoer niet af.
Bovendien hebben ze invloed als ze steun geven.
Amerika is bovendien dik bevriend met Israel, en het Egypte van Mubarak had vrede gesloten met Israel.
Amerika is in de hele Arabische wereld bang voor overheersing door Islamisten, omdat die over het algemeen negatief tegenover Amerika staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord.
Kristal
13 jaar geleden
precies, zo zit het. +
Omdat ze hypocriet zijn. Net zoals Europa is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen de VS.
Ook Europa.
Ook Nederland stuurt/ levert wapens aan Egypte.
Allemaal eigenbelang.
Allemaal economisch belang.

Wij, de westerse wereld, vindt het nog steeds heel normaal om miljoenen mensen te laten lijden, armoe en onderdrukking, als dat voor ons beter uit komt.
Niet alleen Mubarak maar ook de dictators uit Jemen, Libie, Tunesie etc.

* Mubarak heeft beloofd Israel met rust te laten.
* Egypte is belangrijk voor de oliedoorvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst. Ben je tegen verdwijn je in de gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar. Egypte is het enige grote land in het M.-Oosten dat een vredesverdrag heeft getekend met Israël. Met bemiddeling van VS. Dertig jaar al. Voor iets hoort iets en daardoor kregen ze beiden compensaties in geld en wapens en investeringen van de VS. De anderen hebben een vredesverdrag afgewezen en kregen minder en soms niets. Dat is des mensen.
En dit is een zeer simpele uitleg voor een extreem moeilijke zaak die vertroebelt is door sentimenten en godsdiensten. Enkele honders jaar terug hadden wij, in de Lage Landen ook zoiets in zijn eigen context.

Mijn grote wens, en scheldt me niet uit, is dat de gewone mensen in het Westen als in het Oosten zich niet laten manipuleren door regering en diverse organisaties.
Lees veel en zeker geschiedenis.