Het Trips-verdrag (Agreement on Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights) is een verdrag van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) omtrent intellectuele eigendom uit 1994. In dit verdrag is vastgelegd, dat een bedrijf een patent behoudt voor minimaal 20 jaar, en dat auteursrechten minimaal 50 jaar worden behouden bij de rechthebbende(n).

Het verdrag is opgezet met de gedachte, dat bescherming van het intellectuele eigendom nodig is om vernieuwingen te stimuleren: een bedrijf wil de onderzoeks- en ontwikkelingkosten van bijvoorbeeld een nieuw medicijn terugverdienen.

In tegenstelling tot de GATT - die een 'permissive approach' als benadering vooropstelt - heeft het TRIPS-verdrag een dwingende benadering ('coercive approach') : alle landen die de WTO onderschrijven moeten een bepaald minimumniveau van bescherming van intellectuele eigendomsrechten geïmplementeerd hebben in de eigen nationale wetgeving.

http://www.wto.org/english/tratop_e/trips_e/t_agm0_e.htm