Wat gebeurd er met een ingeleverd paspoort?

Ik heb afgelopen donderdag m'n nieuwe paspoort gekregen en m'n oude ingeleverd. Nu zit er nog een belangrijke visa stempel in m'n oude paspoort en hoop ik dat die nog ergens bewaard is. Kent iemand de procedure als in; gelijk vernietigen, een X termijn bewaren of naar een centrale locatie in NL versturen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Wordt gewoon vernietigd. Je had je paspoort ook ongeldig kunnen laten maken dan had je het kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paspoort aanvragen/verlengen - Gemeente Amsterdam
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B92F72AF7-64D0-4A90...
Wilt u daar meer over weten, kijk dan op rijksoverheid.nl. Jonger dan ... Visa Bevat uw oude paspoort visa die nog geldig zijn? Dan moet u zelf aangeven dat u die pagina's niet geperforeerd wilt hebben. Of het ... Daarna wordt het vernietigd. ...en bovenstaande kan ik niet vinden/bewijzen. Ook:
Paar maanden geleden mijn rijbewijs ingeleverd, mocht het niet houden met gat erin, net als oude paspoorten. 'Tegen mogelijk misbruik van oude rijbewijs.'
Wel een afgeknipt gedeelte met mijn foto erop.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb al mijn paspoorten nog ze knipten er gewoon een paar gaten in en kreeg het meteen terug je moet er wel meteen om vragen anders gaat hij in een bak en worden ze vernietigd
paulus811
6 jaar geleden
Ik heb gisteren ook een nieuw paspoort aangevraagd met een visum voor de VS. Dat visum wordt niet overgezet en ik kreeg de instructie om bij het ophalen te zeggen dat alleen gaten in het paspoort moeten worden gemaakt. Het oude paspoort kreeg ik meteen retour omdat het nog geldig is.
ronron1212
6 jaar geleden
@paulus811 ja zolang je het nieuwe paspoort nog niet hebt mag je het geldige paspoort nog houden.

Antwoorden (1)

Dat paspoort wordt direct vernietigd.

Vanaf 5 november 2016 mogen Nederlandse gemeenten overigens ook niet langer een gevonden paspoort of identiteitskaart teruggeven aan de eigenaar. Elk gevonden reisdocument wordt vernietigd.

Toegevoegd na 16 minuten:
In België wordt een paspoort soms voor recyclage naar het productiecentrum teruggestuurd. Maar dat zal bij een verlopen paspoort niet gauw het geval zijn.
SimonV