Merk je veel van de crisis? of is het iets van de media?

Er word zo veel over de crisis gesproken op journaal enz. maar merk je er in het dagelijks leven er ook veel van?? want persoonlijk denk ik dat er ook vaak dingen veel en veel erger gemaakt worden als dat ze zijn.. of ben ik nou zo naief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan het wel merken met teruglopende orders, alhoewel er weer een paar in het verschiet staan gelukkig.

In bedrijfstakken waar je niet ver van te voren kunt plannen is het wel lastiger geworden. Ook voor het personeel wat je in dienst hebt dan. Verplicht vakantiedagen opnemen, onbetaald overwerken, denk aan dat soort dingen. De crisis merken hoeft ook niet alleen financieel te zijn. Spanning en stress op het werk kan ook. Teruglopende orders -> chagrijnige leidinggevende -> grapjes en lanterfanten word niet getolereerd -> werksfeer daalt. Kortere levertijden gevraagd door klanten anders gaan ze naar een concurrerend bedrijf. Et cetera et cetera
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik merk er zeker wel wat van, ik ben mijn baan er door kwijt geraakt. En het is lastig om in mijn branche op korte termijn een nieuwe te vinden.
Gelukkig heb ik altijd heel goed gespaard (jawel!) en is de nood absoluut niet aan de man. Ik heb wel met mijn vriend afgesproken dit jaar maar 1 keer op vakantie te gaan ipv 2 keer. Over luxe problemen gesproken...
Nee zonder gekheid, ik heb er last van. Niet zozeer vanwege het geld, maar wel omdat je geen structuur meer in je leven hebt. En ik het werken heel erg mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het verliezen van mijn baan (niet door de crisis, ook niet door mijn schuld) heb ik er wel degelijk last van dat hier in Zeeland de werkgelegenheid enorm is afgenomen. Het is een ramp om een nieuwe (leuke, interessante) baan te vinden.
Zo lang je zelf nog gewoon werk hebt, niet hoeft te verhuizen (je huis is minder waard geworden) en geen gekke dingen doet, zul je er weinig van merken. Misschien over een tijdje dat je ziet dat je spaarcentjes wat zijn afgenomen.
Ik denk dat mensen die het al niet breed hadden en ook nog eens een financiële tegenvaller (in wat voor vorm dan ook) te verwerken krijgen het het meeste merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegenen die nog een inkomen (werk) hebben zullen er minder van merken. In tegendeel. Veel prijzen gaan omlaag. Vakanties worden zowat gratis weggegeven.Auto's idem met sloopregeling en allerlei bonussen van de dealers om toch maar te verkopen. Hotelprijzen kelderen enz...
Als je dan nog werk hebt word alles eigenlijk goedkoper.
Maar diegenen die ontslagen zijn/worden merken het wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je een baan hebt merk je er weinig van, maar de crises is er wel degelijk. De nadelige effecten worden door overheden ook grotendeels opgevangen lijkt me. Bedrijven zitten met enorme schulden, dus het duurt nog jaren voordat de effecten over zijn.

denk ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik, noch mijn bedrijf merken vooralsnog niets van de crisis...

Soms vraag ik me wel eens af, of dat de Nederlandse bevolking wel beseft dat het praktisch onmogelijk is iets van de crisis te merken. De koopkracht is per 1-1-2009 niet gedaald en de lonen zijn per 1-1-2009 gewoon gestegen. Dus waar hebben we het over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik persoonlijk heb er nog niets van gemerkt, in mijn familie of vriendenkring heeft iedereen zijn job behouden, behalve mijn schoonbroer, maar van dat bedrijf (een drukkerij) was al een paar jaar bekend dat het de deuren ging sluiten.
Ook tijdens het winkelen of uitgaan is er niet echt iets veranderd..
Volgens mij is het niet echt iets van de media, we merken het natuurlijk wel aan de rentevoeten op onze spaarboekjes enz, en sommige mensen verliezen geld door verliesmakende aandelen, maar zelf heb ik er nog geen last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nu pas dat de werkloosheidcijfers de hoogte in gaan, terwijl de beurs al met 20 à 30 terug stijgt maar zeker niet op het niveau van jun 2008. De modale burger ondervindt de crisis eerder als gematigd positief omwille van de deflatie (vele prijzen als reizen en auto's dalen in prijs) maar de economie en de overheidbudgetten hebben een achteruitgang van 10 jaar minimum. Het is dus niet door de media ontwikkeld maar wel degelijk door malafide bankiers in de vs, die woekerwinsten nastreefden met nieuwe bankderivaten.