hoeveel kiesgerechtigde burgers zijn in Zwitserland nodig voor het houden van een referendum?

in Nederland zijn er dat 300.000. wat mij ook boeit hoeveel procent van de kiesgerechtigden deze in beide landen vertegenwoordigen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Zwitserse bevolking kan via de directe democratie ook het wetgevingsproces in het parlement beïnvloeden. Als het parlement een wet aanneemt, kan een referendum worden gehouden. Zwitserland kent zowel het optionele als het verplichte referendum. Een optioneel referendum kan gehouden worden als 50.000 handtekeningen van kiesgerechtigden worden verzameld of op verzoek van ten minste 8 kantons, binnen een periode van 100 dagen na het aannemen van een wet. Een verplicht referendum moet bijvoorbeeld worden gehouden in het geval van een constitutioneel amendement en voor de deelname van Zwitserland aan een internationale organisatie. In het geval van een verplicht referendum is een zogenaamde dubbele meerderheid vereist. Dit betekent dat het referendum alleen aangenomen wordt, wanneer een meerderheid van de bevolking instemt en het referendum aangenomen wordt in een meerderheid van de kantons.
fremar