Is een postcode uniek?

Er is pas een nieuwe straat achter ons aangelegd en deze straat heeft dezelfde postcode ( 4 letters en 2 cijfers ), maar óók dezelfde huisnummers - kan dit eigenlijk wel? We krijgen nu dus regelmatig verkeerd bezorgde post! En ik denk dat onze post ook verkeerd bezorgd wordt; is dit een fout die ik ergens zou moeten melden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan 4 cijfers en 2 letters, als het in Nederland is tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja - ik heb net de gemeente gesproken en alles is daar nu in rep en roer hahaha, ze gaan het uitzoeken. Apart, he!

Het beste antwoord

Een postcode is uniek, aan de hand van de cijfers is na te gaan in welke streek, gemeente en wijk men woont, aan de hand van de letters is te achterhalen welke straat het is.

Indien twee straten dezelfde postcode hebben is er door Post.nl ergens een vergissing gemaakt, post.nl is namelijk diegene die in Nederland voor de overheid de postcodes indeelt.

Voor een fout in de postcode dient men dan ook bij post.nl te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou meneer, u heeft gelijk hoor!! Formeel heeft de gemeente niets te maken met het toekennen van postcodes, dat gaat echt via PostNlL, aldus de gemeente. De gemeente verzint vervolgens een naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bazz Al heb je het enigste juiste antwoord dan zijn er nog mensen die een min durven te geven. @Jhijink Wist het, vorig jaar was het gehele postcode beleid nog in het nieuws, de toen nog TNT post wilde van de overheid meer geld voor het beheer en uitgifte van de postcodes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook met regelmaat, hoop dan ook ooit dat er een systeem komt en mensen moeten aangeven waarom een min of plus wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou theo: nog een plus hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een beetje ingewikkeld, maar ik probeer het uit te leggen: Straat 1 - even = ABCD 12
Straat 1 - oneven = ABCD 34
Straat 2 - even = ABCD 34
Straat 2 - oneven = ABCD 12 Er is in de toekenning (blijkt nu) helemaal geen fout gemaakt - het leek me ook al sterk. Degene waar ik constant de post van krijg (want zo kwam ik op deze vraag) heeft overal het verkeerde huisnummer doorgegeven. Vraag me niet hoe dat kan, want dat is gewoon #*#&%.... Nou ja, de gemeente heeft het voor mij uitgezocht en dus contact opgenomen met de nieuwe buurTvrouw. Heeft ze wat te doen, overal opnieuw een adreswijziging doorgeven.... Heel apart verhaal, maar goed; scheelt me een hoop wandelingetjes naar de brievenbus! Natuurlijk heb ik al gezocht naar hetzelfde huisnr zodat ik de post persoonlijk af kon geven, maar kon het nergens vinden. Nu snap ik waarom 8-)

Andere antwoorden (2)

Een postcode moet uniek zijn.
Je kunt dit melden bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit zo is, dan is dit zeker een fout, want de postcode hoort in combinatie met het huisnummer een unieke combinatie te vormen. Als dit niet zo is, krijg je inderdaad dit soort problemen en dat hoort niet. In bijbehorende bron wordt bevestigd dat de postcode i.c.m. het huisnummer een unieke combinatie vormt.