Waarom wordt de (mogelijke) kandidatuur van Balkende zo negatief opgevat?

Vrijwel niemand in Nederland steunt Balkende bij een mogelijke kandidatuur terwijl het toch mooi is als we een Nederland als eerste president zouden hebben?

Ten tweede keuren we Balkende af terwijl we nog minder over de andere kandidaten weten.

Ten derde zeuren we dat hij het hier slecht doet, dus waarom willen we hem dan houden?

Eigelijk zou iedereen hem moeten steunen, of omdat je hem als premier weg wil of omdat je gelooft dan Balkende een prima politicus is.

Is dit nou het bekende Nederlandse "overal op zeuren"?

Leg dat maar eens uit!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij wordt het zo negatief opgevat vanwege alle onduidelijkheid eromheen. Balkenende heeft zich nooit officieel kandidaat gesteld, maar hij heeft ook nooit gezegd dat hij het absoluut niet zal worden als het hem wordt gevraagd. De waarheid ligt dus in het midden en hij heeft de tijd om daarover te denken en om te zien hoe het debat daarover zich hier in de politiek ontwikkelt.
Persoonlijk denk ik dat het een enorme pré voor Nederland zou zijn als ons land de president van de Europese Unie zou worden. Hoe hij ook in Nederland gezien wordt, in het buitenland zijn ze een stuk positiever over hem, en misschien heeft dat dan te maken met onze zeurcultuur! Want wie er hier ook premier is, het is toch nooit goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk, en dan spreek ik vanuit mijn eigen ervaring, dat de mensen Balkenende helemaal beu zijn, wat hij ook doet of gaat doen, hij heeft het zo verknalt voor velen dat hij niets goeds meer kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het alternatief dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij iets heel anders gaat doen en zich terugtrekt uit de politiek
In mijn optie mag Balkenende best de eerste "president" van Europa worden. Los van het feit dat hij er (volgens sommige) er als Harry Potter uitziet, leidt hij wel op een wel overwogen manier ons land. Natuurlijk zal hij het in vele ogen niet altijd goed doen maar wie wil er met hem ruilen en de verantwoording dragen? Dirk Scheringa misschien? Ik denk het niet.

Van mij mag hij best kandidaat zijn. Waar ik me allleen aan stoor is altijd het gekissebis over de Balkenende norm. Zodra iemand maar een kans ziet om een cent meer te krijgen op zijn loonstrook dan zal hij dit doen. Vandaar mij opmerking in mijn vraag of men zich gaat conformeren aan de het nieuwe salaris wat de Europese voorzitter gaat verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad het bekende Nederlandse zeuren.
Daarbij komt dat hij wekenlang heeft ontkent dat hij geen kandidaat is. Daarmee wordt hij een huichelaar wanneer hij de functie aanvaart.

Wat mij betreft is het een win-win situatie: opgeruimd staat netjes en een Nederlandse president is nooit weg of b) hij maakt het karwei af en geen nieuwe verkiezingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie als president voor Europa toch liever iemand die gesloten verdragen uitvoert en niet iemand die terugkrabbelt omdat een groep mensen tegensputtert, want in Europa is er altijd wel een land of een bevolkingsgroep dat/die tegensputtert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen fan van Balkendende, maar zou het heel goed vinden als hij president van Europa zou worden. Hij zou toch in die functie onze belangen in Europa beter kunnen behartigen. En... we kunnen dan in Nederland een betere premier krijgen. Een WIN- WIn situatie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als puntje bij paaltje komt, willen ze wel dat hij de functie aanneemt. Vooral de partijen die nu goed zouden scoren als er verkiezingen waren. Dit zou n.l. betekenen dat er verkiezingen moeten plaatsvinden. Blair valt al af, blijven J.P. en de Luxemburger. Angela is momenteel de machtigste vrouw in Europa en ook haar land is essentieel voor Europa. Zij kan het goed vinden met J.P.en zal dan ook een goed woordje voor hem doen. Het zou ons kikkerlandje wel op de kaart zetten en hij zal ook het belang van de kleine landen laten meetellen. Daarbij krijgt hij € 300.ooo.- dat is een aardige loonsverhoging en dan zeg je niet snel nee. Als hij wordt gevraagd en gekozen dan zal de kandidatuur niet meer negatief opgevat worden door de meeste mensen, denk ik. Iedereen is wel toe aan een frisse wind.
amc
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat de factor: 'Nederland wil overal over zeuren' hierin wel een rol speelt!

Persoonlijk vind ik hem te kleurloos voor deze hoge functie, maar ik hoor om mij heen dat dat een goede eigenschap is voor het eerste premierschap van Europa.
Als premier van NL heb ik HELEMAAL niets met hem; ik heb dan ook niet voor hem gestemd.

Ik heb het idee dat hij ons land niet goed kan presenteren en dat er over hem heen wordt gelopen. Als stumpertje van de klas. Misschien is dat wat 'men' wil in de Europese en Wereldpolitiek, maar dat is geen goede indicatie voor NL.

En op nieuwe verkiezingen zit ik helemaal niet te wachten, omdat ik zo vreselijk tegen de aanhang van Wilders opzie.
Maar, nieuwe verkiezingen zullen niet zo snel gebeuren, we hebben toch niet voor niets een vice-premier!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat deze man liegt en bedriegt, huichelt en verzwijgt... Hij moet nergens ooit ( meer ) de leiding krijgen. ( Hij heeft leiding over zijn gezin, en dat al is erg genoeg voor zijn vrouw en kinderen.) En nou president van Europa ? We hebben NB tegen Europa gestemd, en o.a. DEZE man heeft er voor gezorgd dat Europa er nu , zonder een nieuw referendum, toch doorgedrukt wordt... En trouwens, waar blijft de democratie in dit "verenigd Europa", want niemand die er iets over te zeggen heeft , of te stemmen , wie er ( kandidaten zijn voor ) president van Europa ??? Maar deze vraag is een andere. Om kort te gaan ; weg met die man!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf geen fan van hem,maar laat hem alsjeblieft blijven,want als hij gaat,dan krijgen we Maxim verhagen als opvolger,en DAAR zakt me de broek toch van af:)))