Hoe verantwoordt de CU het verbieden van euthanasie?

De Christenunie (CU) is tegen euthanasie. Da's prima. Maar hoe verantwoorden zij het feit dat zij *anderen* willen verhinderen euthanasie toe te passen?

Ik kan begrijpen dat zij het voor zichzelf onethisch vinden.
Ik kan ook begrijpen dat zij mij vertellen dat zij vinden dat ik geen euthanasie mag toepassen, en ook dat zij mij vertellen waarom zij dat vinden.
Ik kan echter niet begrijpen waarom zij het mij willen verbieden.

Ik vergelijk het maar even met roken. Ik vind roken slecht. Ik ben tegen roken. Ik rook zelf niet. Ik zal een ander vertellen waarom ik vind dat die ander niet zou moeten roken. Maar ik zal een ander niet verbieden te roken als hij dat toch wil doen, zolang die ander daar niemand mee schaadt.

Wat is, volgens de Christenunie, de reden om verder te gaan dan zeggen "wij vinden dat jij dat niet zou moeten doen", en de ander actief te beperken in diens vrije keuze?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verantwoording ligt voor de CU niet zozeer op het verbieden van iemand te doden maar meer in het 'gebieden' om voor hen te zorgen. De ChristenUnie is geen voorstander van de euthanasiewet, waarbij de overheid legitimeert dat artsen een einde maken aan het leven van een medemens. -Euthanasie kunnen wij nooit als normaal medisch handelen beschouwen. -Hulpverleners kunnen zich beter richten op de hulpvraag achter een verzoek tot euthanasie. We willen voorkomen dat mensen het beëindigen van leven als enige uitweg zien voor hun situatie. -Situaties waarbij in de kring van naasten mensen elkaar bijstaan bij het beëindigen van hun leven, vindt de ChristenUnie niet wenselijk. -De ChristenUnie wil naar onze ouderen omzien en hen de aandacht geven die ze verdienen. https://www.christenunie.nl/standpunt/euthanasie Echter ik kan me indenken dat daarachter ook een dieper liggende christelijk oorzaak achterligt. Waarbij juist wel het verbod op de voorgrond staat. Namelijk het verbod om te doden zoals oa genoemd in de 10 geboden. Alleen God beschikt over leven en sterven en in die zin leggen zij verantwoording af aan God en de gemeentschap. Dat ze iemand anders dat gebod kunnen/willen opleggen komt dan ook uit dat gebod voort. Evenals dat onze wet iemand verbied iemand anders te doden, want ook diens leven behoort jou niet toe.

Van wat ik lees op de pagina zou het zijn. Ze vinden niet dat een oudere het idee zou moeten kunnen krijgen dat deze maar euthanasie moet plegen omdat deze zich overbodig/hulpbehoevend vindt. Dus dat een oudere ongeacht zijn geloof/levensvisie zich min of meer gedwongen zou gaan voelen euthanasie aan te vragen. In mijn ogen een hellend vlak argument.

Bronnen:
https://www.christenunie.nl/standpunt/euthanasie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100