wat gebeurt er als je zorgtoeslag ontvangt en geen Nederlandse zorgverzekering hebt?

ik heb kort geleden zorgtoeslag ontvangen maar ik heb nog geen nederlandse verzekering afgesloten , krijg ik een boete als ze hier achterkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er gebeurt voorlopig niets. Maar het is fraude, dus op termijn heb je ernstig probleem. Los het tijdig op voor het te laat is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt toch al een probleem in Nederland ben je verplicht een zorgverzekering te hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet gezegd dat Emma1194 in Nederland woont mensen.
Computoon
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar aannemelijk is dat wel: ze heeft 'nog' geen Nederlandse verzekering afgesloten. Maar als ze geen Nederlandse zorgverzekering heeft en daarvoor premie betaalt, 'mag' ze ook geen zorgtoeslag ontvangen. Die zorgtoeslag is weer een Nederlandse regeling.

Het beste antwoord

Als 'ze' erachter komen, wordt de toeslag stopgezet en moet je de ten onrechte ontvangen zorgtoeslag terugbetalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je hebt alleen recht op zorgtoeslag als je een Nederlandse zorgverzekering hebt ENn premie betaalt voor die zorgverzekering. (Betaal je de premie niet, dan word je op een zeker moment overgedragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau.)

Toegevoegd na 17 minuten:
Als het Zorginstituut Nederland er bij een controle achter komt dat je geen zorgverzekering hebt, krijg je een brief met het dringende verzoek dat binnen 3 maanden te regelen.Doe je dat niet, dan krijg je een boete van eur 351,99 (2015). Nog geen actie? Dan volgt een tweede boete. Opnieuw geen actie? Dan word je 'ambtshalve' verzekerd en worden de kosten op je inkomen verhaald. Gaat dat niet, dan kom je bij het CJIB terecht.

Wees verstandig: sluit die verplichte zorgverzekering meteen af.

Je kunt dus een boete krijgen voor het niet hebben van een zorgverzekering.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 En zo is het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankjewel! :)