Wat betekend: En gaat over tot de orde van de dag, aan het eind van elke motie?

En het is ook helemaal niet waar, want ik zie ze daarna namelijk nooit tot de orde van dag gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zijn ' ze' ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'ze' is de motiesteller, maar ook de rest van de 2e kamer.

Antwoorden (1)

Ach, dat is gewoon een stukje formele taal die te maken heeft met hoe een motie er precies uit moet zien (daar zijn strakke regeltjes voor) en het betekent eigenlijk zoiets als : ik ben klaar, dat was het.

Toegevoegd na 2 minuten:
De orde van de dag is in de praktijk gewoon de vergadering waarbinnen de motie is ingebracht, en vormt een soort 'uitzondering' op de agenda. Daarna gaan ze weer verder met de vergadering volgens planning, oftewel de orde van de dag. Mankeert niks aan. Dat is HUN orde van HUN (werk)dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, als je dat zegt ben je officieel klaar met je motie.
Ik ben klaar,
later we erover ophouden,
terug naar de vergadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zoiets komt wel vreemd over als men MEERDERE moties indient?
Motie 1: Laten we er over ophouden, en terug naar de vergadering gaan.
En dan komen ze vervolgens met een andere motie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er een andere motie komt, heeft niets met de voorgaande te maken.
Als jij aan het einde van een telefoongesprek 'dag' zegt, betekent dat niet dat je daarna niet nog een telefoongesprek kunt voeren, zo moet je het zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marius : dat valt wel mee hoor dat went snel. In mijn JOVD-tijd (Waarin je ondermeer leert 'politiekje spelen' ) hadden we soms vergaderingen met wel 20 moties allemaal volgens de zelfde structuur. Heel normaal niks vreemd an ; leuk juist om precies het verschil te kunnen horen tussen een motie en een gewoon agendapunt.