Documentaire van de IKON.

http://player.omroep.nl/?aflID=3620602
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vrijmetselarij (Frans: franc-maçonnerie, Duits: Freimaurerei, Engels: freemasonry) is een beweging die streeft naar geestelijke, morele verheffing en onderlinge waardering en hulp.[1] De beweging is vermoedelijk ontstaan in de vijftiende en zestiende eeuw in Schotland en Engeland en kreeg structuur in 1717 te Londen.

In het Nederlandse taalgebied wordt het woord loge als synoniem gebruikt. De besloten bijeenkomsten van de vrijmetselarij vinden plaats in een werkplaats, ook loge genoemd en ligt hiervan aan de oorsprong.

De vrijmetselarij was oorspronkelijk uitsluitend toegankelijk voor mannen, maar tegenwoordig bestaan er ook gemengde en exclusief vrouwelijke loges.

Hoewel dit cijfer uiterst speculatief is, zouden wereldwijd zo'n 5 miljoen mensen lid zijn van loges. België telt ca 22.500 , Nederland ca 8.000 en Luxemburg een kleine 1.000 vrijmetselaars.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
New Agers uit de middeleeuwen.