Wat vinden jullie van "het groene boek"?(auteur: m.Qadhafi)(beter bekend als de "derde universele theorie")

een ideologisch alternatief tussen het kapitalisme en communisme.
met standpunten als: "Niet het volk moet zich aan het geloof aanpassen, maar het geloof aan het volk."

zie link voor engelse vertaling:
http://www.mathaba.net/gci/theory/gb1.htm

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al een universele theorie hebt, dan hoef je toch niet meer een tweede en een derde te verzinnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nah ik denk dat ie t niet zo eens is met de eerste twee...

Het beste antwoord

Ik heb het hele boekje niet gelezen maar er wel gister een stuk over gezien op tv (jij vast ook dus..).
Het interessante is dat dit eigenlijk zijn redenering voor een dictatuur is (want Kadaffi is gewoon een dictator). En hij heeft het best slim aangepakt. Volgens mij is zijn redenering vooral dat hij in zn eentje wel alles beslist, maar dat ie wel goed in de gaten houdt wat het volk en alle verschillende bevolkingsgroepen willen, en dat er dus allerlei adviesorganen zijn die hij kan raadplegen.
Zo houdt hij de steun van het volk, en kan een leider toch belangrijke zaken doorvoeren zonder dat er ineens weer wat verkiezingen tussendoor komen die alles in de war sturen. Je kunt veel meer aan langetermijnplanning doen.
Uiteindelijk is het alleen nogal jammer dat er niet echt een controle-orgaan is. Als zo'n Kadaffi er een dikke bende van maakt dan hoeft hij nergens verantwoording af te leggen, en machtiswisselingen gaan toch net iets minder soepel dan in een democratie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik had de docu gezien en daarna toch maar even dat boek gelezen.
eerlijk gezegd vond ik het niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah klopt het een beetje wat ik erover dacht? want ik heb niet de moeite genomen om het boek te lezen..
Ik vind het eigenlijk best bewonderenswaardig als je in een dictatuur een bevolking tevreden kunt houden. Beetje moeilijk te zien of dat ook lukt in Libie met die propaganda en afwezigheid van vrije pers, maar toch, wel interessant..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er wordt best veel uitgehaald naar de democratie. maar dat wordt aan de andere kant wordt dat wel weer beargumenteert en worden er ook alternatieven gepresenteerd. eerlijk is eerlijk hij heeft er goed over nagedacht.
de reden kwa beeldvorming over libie
die door die professor werd gegeven in de docu was trouwens ook wel enigszins te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm ja, ik geloof niet zo in het zelfregulerende van zijn systeem, pas wanneer het echt helemaal uit de hand loopt en zo iemand absoluut geen steun meer heeft vanuit de bevolking, loopt het mis, en dan ook heel erg denk ik. Het valt of staat dus met hoe goed zo'n leider is. Ik zocht trouwens op wikipedia nog wat over m: http://nl.wikipedia.org/wiki/Khadafi
Blijkt dat ie vroeger nogal een deugniet was, maar vandaag de dag best aardig..
Grappig, je hoort er weinig van, van dictaturen waar het wel grotendeels werkt..

Andere antwoorden (3)

Met de stelling "Niet het volk moet zich aan het geloof aanpassen, maar het geloof aan het volk." kan ik het helemaal eens zijn.

Het volk IS het geloof, het is hun eigen product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het typisch zo'n lap tekst waarmee een absoluut heerser (ook wel bekend als dictator) zijn heerschappij probeert te maskeren/rechtvaardigen als 'volksdemocratie'.

In werkelijkheid ligt de macht natuurlijk niet bij het volk, maar bij Qadhafi en enkele adviseurs, en houdt de 'aanpassing van het geloof aan het volk' in dat religieuze regels volgens interpretatie van Qadhafi aan het volk worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een geweldig boek, want Lybië is een oase van democratie en mensenrechten. Het is ook een welvarend land en heeft vele Nobelprijswinnaars voortgebracht. Dus dat boek heeft een zeer positieve uitwerking gehad en is een voorbeeld voor andere landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moehahahaha! +1 voor zoveel heerlijk sarcasme.