Wie heeft de alternatieve straatnamen in het Oude Noorden in Rotterdam bedacht?

Zo hangt er onder het straatnaambordje van de Gerard Scholtenstraat een groen straatnaambordje met daarop "Muurbijsteeg". Onder meerdere straatnaamborden in het Oude Noorden hangt een soortgelijk groen straatnaambordje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Het is een heel project. Kinderen hebben de namen van 'wijkdieren' bedacht en de straten zijn ernaar genoemd.

"De KiWi-verkenners, een groep kinderen van basisscholen Het Plein, De Prinses
Julianaschool en De Klimop, vonden dat de route leuker zou worden met kunst.
Ze bedachten veertien fantasiedieren. Meer dan 300 schoolkinderen kozen daaruit de
zeven dieren die langs de route moesten komen. Kinderparadijs Meidoorn organiseerde workshops om de wijkdieren tot leven te brengen. Buurtkinderen klusten en knutselden met allerlei materialen. Ze gebruikten onder
andere verf, hout, ijzerdraad en klei. "

"De straten in de kindvriendelijke route kregen de namen van de wijkdieren.
Daar moesten dus ook straatnaamborden voor komen. Het zijn grote
groene borden, die direct onder de echte straatnaamborden hangen. Het grootste bord is 1,20 meter breed.
Een straatnaambord plaatsen mag niet zomaar, maar de gemeente heeft er in dit geval
toestemming voor gegeven.

De borden maken de route zichtbaar. En de straatnamen zijn makkelijker te onthouden
voor kinderen. Bovendien is het veel leuker om te zeggen ‘Ik woon aan de Waterhaaskade of in de Muurbijsteeg’. Kinderen krijgen daar meteen een beeld bij. De route wordt daardoor herkenbaar en ‘van hen’.

In sommige straten, zoals de Tollensstraat, staan meer wijkdieren. Zij delen de echte
straat, maar hun deel van de straat krijgt toch een eigen straatnaam. Daarom zijn er meer nieuwe dan oude straatnamen. De nieuwe
straatnamen zijn:
• Bloembaarspad
• Dakgootloperpad
• Kiwikauwerdreef
• Leeuwenharplaan
• Muurbijsteeg
• Vliegduikersveld
• en Waterhaaskade.
Natuurlijk mag u ook Tollensstraat, Woelwijkstraat, Rembrandtstraat en Gerard Scholtenstraat blijven zeggen!"
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Ik ga het allemaal eens op mijn gemak lezen.