wat is de toegevoegde waarde van leerplicht?

Leerplicht heeft een repressieve houding, niet naar school dan straffen, ouders kunnen er niet terecht voor hulp op de voorhand.

De wet zegt: alle kinderen verdienen onderwijs tot hun 18de.

Nu zijn er altijd jongeren die niet kunnen leren in het systeem wat wij hebben bedacht, niet iedereen past de zelfde schoen of in het zelfde hokje. sommige kinderen leren pas later beter omdat ze weten wat ze willen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

onderwijs verplicht stellen tot 18 jaar draagt bij aan de algehele ontwikkeling van de bevolking. Zowel de hoog- als laaggeschoolden krijgen op deze manier een opleiding die voldoende is om zelfstandig dan wel onder begeleiding een passend beroep uit te oefenen en worden op een vollediger wijze op hun toekomst voorbereid.

voor de mensen die niet perfect in dit systeem passen.... wordt het systeem aangepast. Zo zijn er verschillende vormen van onderwijs ook voor mensen met beperkingen bijvoorbeeld. dus het systeem beweegt mee met de mogelijkheden van het individu. helaas zijn er altijd mensen bij die ondanks alle regelingen en mogelijkheden toch tussen wal en schip belanden. dat wil niet zeggen dat daardoor het systeem niet goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord. Echter is niet de vraag of het een goed of fout systeem is wat is de toegevoegde waarde van repressieve organisaties als leerplicht? Repressiviteit veroorzaakt vaak anarchisme zeker bij jongeren. Onderwijs (bijvoorbeeld op ROCs) zijn niet altijd de plek om te leren of te ontwikkelen en groeien naar zelfredzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat slaat op de inhoudelijke weg van scholen. dan moet je vraag zijn of scholen in hun bestaande vorm wel waarde toevoegen aan de leerplicht. het idee van leerplicht blijft hierin echter hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad is de laatste alinea niet van toepassing was slechts een aanvulling op het door jouw gegeven antwoord. Wat mij betreft heeft leerplicht geen toegevoegde waarde. Wel de wet maar niet het orgaan.
Geen enkele wet past 100% op de praktijk, dus dat kan in zichzelf geen argument tegen de leerplicht zijn. De keus is: wel of geen leerplicht. Aan beide zitten nadelen, dus het is kiezen voor het kleinste kwaad. En ik denk dat als je je in zou beelden hoe de wereld er zonder leerplicht uit zou zien, dat je dan de "toegevoegde waarde" van de leerplichtwet wel begrijpt.

Ik durf zelfs de stelling wel om te draaien: er zijn (op het verbod tot doden en stelen na) maar weinig wetten die zoveel positief effect op de samenleving hebben als de leerplichtwet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies voor optie 2 en zeg weg met leerplicht, deze taken kunnen onderverdeeld worden bij school en ouders. Wel eens met leerplicht samengewerkt? Zelden zo'n traag log geldverslindend orgaan meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 jaar in het onderwijs gewerkt. Bedoel je met "onderverdeeld" ook dat ouders er voor moeten kunnen kiezen hun kinderen tot hun 18e in het huishouden te laten helpen, en verder niks, en dat dat oké is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee totaal niet, ik vindt dat alle kinderen moet groeien en leren en zichzelf ontwikkelen. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk leren een leven lang. Ik zeg alleen dat leerplicht daar niets aan bij draagt. Door het veranderen van het onderwijs zoals het nu is vallen juist veel jongeren tussen wal en schip wat vroeger het ervaringsgericht leren was zoals de LTS etc kunnen jongeren die het best gebaat zijn op weinig plekken terecht. Begaafde jongeren die behoefte hebben aan duidelijkheid en structuur (die horendol worden van uitvaluren veranderingen van docenten etc) haken af. Leerplicht kan hierin geen bijdrage leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste zin gebruik je het woord "moeten". Dat woord is zonder wet lastig te realiseren. Nogmaals: het afschaffen van de leerplicht zou (bijv. vanwege slechte opvoeders) veel meer kinderen schaden dan die er nu buiten de boot vallen. De wet is niet voor niks ooit ingevoerd. Dat werd toen als een *hele* grote stap voorwaarts gezien. Misschien wel de belangrijkste wet die we hebben. Anders kunnen ouders zomaar de belangrijkste ontwikkelingsjaren van hun kinderen "afpakken" zonder dat de overheid dat kan verhinderen. Alleen maar op ouders inpraten is niet genoeg. Je hebt een wet nodig om dit af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord. En in de eerste zin is het mijn persoonlijk moeten en dat is geen wet. Je moet mensen niet dwingen. Je zou mensen kunnen inspireren en motiveren en consequenties laten zien. En ik denk dat leerplicht op zich niet verkeerd misschien is maar dat het minder repressief zou kunnen zijn. Zoals de wet nu uitgevoerd word mag hij van mij weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch ben ik blij dat mijn ouders gedwongen werden mij naar school te sturen, en dat mijn schoolcarrière niet afhankelijk was van hun nukken. Ik ben het wel met je eens dat er aan de randen ruimte zou moeten zijn voor persoonlijke oplossingen. Maar de vraag is zo algemeen gesteld, dat ik toch ook de waarde heb willen benadrukken voor die 99% van de leerlingen die wel baat hebben bij regulier onderwijs. Dus per saldo: voor de leerplicht.
Veel mensen die baat hebben gehad bij een goede opleiding kunnen zich maar moeilijk voorstellen dat dat niet voor iedereen een zegen is. Opleidingen die vooral gericht zijn op handwerk zijn er haast al niet meer. Ook het bedrijfsleven maakt zich hier aan schuldig door voor eenvoudige baantjes VWO-niveau te vragen terwijl er voor een VWO-er onvoldoende uitdaging in zo'n baantje zit. Een beetje meer begrip voor vooral jongens die zich te pletter vervelen in een te theoretische opleiding zou denk ik niet verkeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leerplicht is ingevoerd via de kinderwet van Van Houten. In eerste instantie bedoeld om kinderarbeid tegen te gaan. Wat nu de toegevoegde waarde is? Dat iedereen met gelijke kansen begint en de benodigde algemene kennis heeft om goed te functioneren in een steeds sneller ontwikkelende samenleving.